Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Webbhjälp

    Personruta och personallista

    Lathund externwebben – Skapa personrutor för enskilda medarbetare eller visa flera medarbetare i en personallista.

    Om du vill visa kontaktuppgifter för en eller flera medarbetare (eller andra personer) på webben ska du använda personrutor och personallistor. Innan du börjar måste du se till att personerna finns med i personaladministrationen. All information om en person redigeras där och hämtas sedan automatiskt in till de personrutor och personallistor du skapar.

    Lägg till ny personal i personaladministrationen. 

    Lägg till personruta eller personallista på en webbsida

    Gör så här:

    • Stå på sidan där du vill infoga en personruta eller personallista.
    • Klicka på plustecknet och välj Personal.  

    Infoga personruta

    • Välj personruta.
    • Klicka på Välj person och sök fram personen du vill skapa en personruta till. 
    • Bocka i vilka uppgifter som ska synas i personrutan, till exempel bild, e-post och mobilnummer. 
    • Bocka i rutan Visa rubrik och fyll i rubrikfältet om du vill ge personrutan en rubrik, till exempel "Kontakta ansvarig pedagog". 
    • Visa uppdrag: Det är möjligt att dölja personens uppdrag, både här och i personaladministrationen – i personrutan visas aldrig uppdrag som är dolda i personaladministrationen.
    • Om du vill kan du dölja enhetsnamn eller personbeskrivning och skriva in ett eget enhetsnamn eller beskrivning som bara syns i just den här personrutan.

    Vid tjänstledighet eller liknande kan man dölja personrutor i personaladministrationen. Om det är fallet för din personruta så syns det tydligt i förhandsvisningen och när du sparat. Personrutan visas inte för besökare.

    Infoga personallista

    • Välj personallista.

    Under fliken Skapa listan 

    • Skriv en rubrik 
    • Välj vilken eller vilka webbplatser du ska hämta personal från och om du vill visa personal från underliggande enheter. En underliggande enhet kan till exempel vara kyrkogårdsförvaltningen i din församling.
    • Ange ämnesområden och uppdrag om du vill filtrera listan ytterligare. Du kan bara välja uppdrag utifrån det du filtrerat på tidigare, det vill säga webbplats och eventuella ämnesområden. 
    • I personaladministrationen finns möjlighet att dölja personer från listor. Dolda personer visas inte i listan även om filtreringen är inställd så att de borde synas.

    Under fliken Visning 

    • Visa uppdrag – Det är möjligt att dölja uppdragen, både här och i personaladministrationen. I personallistan visas aldrig uppdrag som är dolda i personaladministrationen.
    • Bocka i Visa filtreringsfält om du vill att besökare själva ska kunna söka/filtrera i listan. Går inte att kombinera med en grupperad lista. 
    • Sortering/gruppering – välj mellan att sortera listan i bokstavsordning eller att gruppera listan på uppdrag.
    • Antal i listan – välj hur många personer som ska visas i listan till att börja med, och hur många fler som visas vid varje klick på ladda fler-knappen. Går inte att kombinera med en grupperad lista.  
    Redaktör och innehållsansvarig
    Webbgruppen , Webbhjälp
    Uppdaterad
    2021-06-15
    X
    Dokumentid: 1264529- Webid: 129951 - Unitid: 2147483318