Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Webbhjälp

    Ämnesområden – lathund externwebben

    Tagga innehåll med ämnesområden för att kunna skapa listor med till exempel protokoll, nyheter, dokument eller bilder. Ämnesområden är också bra för att kunna samla ihop och visa en viss typ av kalenderhändelser.

    Ämnesområden kan användas för att visa upp allt innehåll inom samma ämne.

    Tagga standardsidor, nyheter, dokument, bilder eller kalenderhändelser med ämnesområde. Välj sedan att skapa listor, bildspel eller kalendrar som visar allt innehåll taggat med ett visst ämnesområde. När du skapar nytt innehåll och taggar upp det med ämnesområdet, dyker det automatiskt upp i listan.

    Lokala och gemensamma ämnesområden

    Det finns lokala ämnesområden som är kopplade till din enhets webbplats och intranät, och gemensamma ämnesområden som alla som har en webbplats under svenskakyrkan.se-domänen kan använda.

    • De lokala ämnesområdena kan du skapa, ändra och radera. Skapar du ämnesområdet på externwebben, dyker det automatiskt upp även på enhetens intranät, om det finns ett sådant. Och vice versa.
    • De gemensamma ämnesområdena kan du använda för att tagga upp innehåll, men du kan inte administrera dem själv.

    Skapa lokalt ämnesområde

    • Gå till menyrubriken Ämnesområden i administrationen.
    • Lägg till nytt ämnesområde.
    • Ge ämnesområdet ett namn, en beskrivning och välj vilken webbplats det ska höra till.

    Redigera eller radera lokalt ämnesområde​

    • Gå till listan med befintliga ämnesområden.
    • Klicka på skiftnyckeln för att redigera eller på krysset för att radera.​

    För att kunna radera ett ämnesområde måste du ha behörighet till enhetens externwebb och intranät.

    Klicka på pilen bredvid ämnesområdets namn innan du raderar för att se om det används någonstans. Kopplingar till eventuella listor, bildspel med mera raderas samtidigt som ämnesområdet.​

    Tagga innehåll med ämnesområde

    • Gå till innehållet du vill tagga med ett ämnesområde.
    • Klicka på fliken Ämnesområden.
    • Under Ämnesområden, klicka på pilen och välj ämnesområde. Alternativt börja skriv, så visas de ämnesområden som finns och som stämmer överens med stavningen. 
    • Välj ämnesområdet du vill koppla dokumentet till. Du kan välja ett eller flera.
    • Spara och publicera.

    Skapa lista med hjälp av ämnesområden

    Gå till sidan där du vill ha en lista. Det kan till exempel vara en sida där du vill visa nyheter eller de senaste protokollen från kyrkorådet. Välj  vilken typ av innehåll listan ska visa och vilka ämnesord det ska vara taggat med.
    Skapa en lista.

    Aktuella gemensamma ämnesområden

    Skapad:2021-09-14 09:47:00

    Tips på gemensamma ämnesområden att använda.​

    Digital aktivitet​

    Kalenderhändelser taggade med Digital aktivitet visas bland de digitala aktiviteterna i kalendern. Fungerar för dig som har Eniac/Aveny eller Sharepoint. Har du en annan kalenderleverantör anger du istället ordet ”digital” eller "digitalt" i rubriken.

    Finska

    Kalenderhändelser taggade med Finska, syns i kalendern på den gemensamma sidan om finsk verksamhet. 

    Lediga tjänster

    Webbsidor med jobbannonser som taggas med Lediga tjänster syns i listan med lediga tjänster i stift, församlingar och pastorat på svenskakyrkan.se.

    Orgel

    Kalenderhändelser taggade med Orgel syns de på den gemensamma sidan Kulturarvet orgeln.

    Redaktör och innehållsansvarig
    Webbgruppen , Webbhjälp
    Uppdaterad
    2021-09-14
    X
    Dokumentid: 1262356- Webid: 129951 - Unitid: 2147483318