Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Webbhjälp

    Innan du kontaktar kanslistöd

    Behöver du hjälp är du alltid välkommen att kontakta kanslistöd. För att du ska kunna får så snabb och bra hjälp som möjligt är det några saker det är bra om du gör innan du tar kontakt.

    • Ibland kan det vara så att ett fel uppstår på grund av att datorn, eller webbläsaren har lagrat inaktuella uppgifter. Det är därför alltid bra att börja med att rensa cachen. Många gånger löser det problemet.

      Om felet finns kvar när har du rensat cachen, testa - om du har möjlighet - om det blir fel även på någon annan dator, för att utesluta att felet inte är kopplat till din dator.  

    • Titta också om felet finns listat under kända fel. Om det finns där har någon annan redan rapporterat felet och det finns en plan för hantering. Troligtvis pågår felsökning, eller så finns det en plan för att fixa buggen i nästa leverans. 


      Hjälp kanslistöd att felsöka

      Finns problemet fortfarande kvar är du välkommen att kontakta kanslistöd. Ju mer detaljer du ger till kanslistöd när du rapporterar in felet, desto lättare blir det att felsöka och att snabbt hjälpa dig. Skicka därför med så många som möjligt av följande uppgifter:

    • Gäller felet intranätet eller externwebben? ​​Hänvisa gärna till en specifik sida genom att skicka med en länk till sidan, alternativt webbens, sidans eller dokumentets unika id-nummer.

    • När upptäckte du felet första gången, och kan du återskapa det nu? Är det ett fel som uppstår varje gång, eller sker det bara ibland? Beskriv vad du gör och hur felet uppstår.
       
    • Vilket felmeddelande får du?​​

    • Är sidan utzoomad eller inzoomad? 
      Hur du zoomar på en sida kan ibland påverka hur funktioner visas. Du kan återställa en zoomning med hjälp av kortkommandot Ctrl+0 som tar dig tillbaka till 100 procent.
    • Vad har du för webbläsare, och vilken version är det?
      Till exempel Internet Explorer, Safari eller Chrome.

    • Vad har du för operativsystem?
      Till exempel Windows, IOS eller Android.

    • Vad har du för plattform?
      Till exempel PC, Mac eller Mobil.

      Skicka gärna med en skärmdump på hela skärmen. Skärmdumparna gör det enklare att förstå helheten och att återskapa scenarion vid felsökning. 

     

    Krånglande behörigheter

    Vissa fel, inte minst på intranätet, kan vara kopplade till din behörighet. Skicka därför alltid med ditt användarnamn, samt om du:

    -  sitter innanför eller utanför kyrknätet

    - är inloggad (om felet rör intranätet). 

    Har du fått ändrade behörigheter måste du alltid logga ut och sedan in igen för att de nya behörigheterna ska börja gälla. 

     

    Redaktör och innehållsansvarig
    Liselotte Rogberg, Kommunikationsavdelningen
    Uppdaterad
    2020-03-12
    X
    Dokumentid: 130052- Webid: 129951 - Unitid: 2147483318