Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Webbhjälp

    Textmall för svenskakyrkan.se

    Med hjälp av en textmall har du stor chans att skapa en webbsida som möter användarnas behov.

    Svenskakyrkan.se finns till för dess användare och det är en servicewebb. Det innebär att texterna på vår webb först och främst ska svara på användarnas frågor och hjälpa användarna att göra det de kom till webbplatsen för att göra.  

    Vi talar till medmänniskor

    På Svenska kyrkans webbplats pratar vi som en medmänniska till en annan medmänniska. Vi säger ofta du. Det är viktigt att ha ett vardagligt språk, en ton som är varm, nära och respektfull, som till en vän.  

    Välj målgrupp för varje sida

    Vi har fem vanliga, brett beskrivna målgrupper. För varje text eller webbsida behöver du se framför dig vilken målgrupp du tror har nytta av sidan. Ibland kan det finnas mer än en målgrupp.

    • Intresserad av tro

    Sökare och troende som funderar över existentiella frågor, och vad kristen tro innebär i Svenska kyrkan.  

    • Faktasökande

    Vill hämta fakta om Svenska kyrkan och kyrkans verksamhet, ritualer, ekonomi och historia till exempel. Eller hur vi arbetar med flyktingar eller hållbarhet. Omfattar alla, från skolbarn till forskare.   

    • Hjälpsökande

    Söker efter själavård och även konkret hjälp, ser kyrkan som en hjälpande hand. Skiljer sig från Servicessökande då det ofta handlar om känslomässigt upprörda lägen.

    • Servicesökande 

    Vill ta del av de kyrkliga handlingarna och kyrkans verksamheter (dop, bröllop, barnkörer, gudstjänster etc) och veta mer om vad dop och konfirmation innebär.    

    • Givare/engagerad/frivillig

    Vill ge av sina resurser (pengar eller tid) för att hjälpa till. Vill även följa upp det egna engagemanget. 

    När du har valt en eller kanske två huvudsakliga målgrupper, kan du förtydliga målgruppen ännu mer för dig själv. Om du till exempel tror att målgruppen är faktasökande, skulle det kunna vara en särskilt intressant sida för skolelever eller forskare. Och ibland formulerar vi oss ju olika beroende vilken målgruppen är. 

    Bestäm dig för vad sidan ska ge användarna

    När du har valt målgrupp, eller målgrupper, finns det ytterligare några frågor du behöver ställa till dig själv innan du skriver texten och gör klart sidan. Med svaren på dessa frågor kan du göra en riktigt bra sida!

    Svara på användarnas frågor

    Skriv ner 2–5 frågor som dina tänkta användare troligen har, viktigast först. När du skriver din text är det svaren på dessa frågor du ska lyfta fram på sidan.

    Vad vill användarna kunna göra när de har besökt sidan?

    ​Formulera kortfattat för dig själv vad du vill att användarna ska kunna göra. Exempel: "Besluta sig för drop-in-vigsel." Eller "Kontakta en diakon."  

    Vad vill du att sidan åstadkommer?

    ​Formulera kortfattat för dig själv vad vill du att sidan ska få användarna att känna och tycka? ​Exempel: "Känna att de har förtroende för församlingens barnverksamhet." 

    Redaktör
    Anna Yngvesson, Kommunikationsavdelningen
    Innehållsansvarig
    Webbgruppen , Webbhjälp
    Uppdaterad
    2021-02-19
    X
    Dokumentid: 1273696- Webid: 129951 - Unitid: 2147483318