Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Strängnäs stift

    Lekkyrka

    Idén med en "lekkyrka" är att barnen under så fria ramar som möjligt ska få bygga sin drömkyrka eller att de ska få berätta om hur de skulle vilja ha det på en gudstjänst.

    Samtal med barnen kring lekkyrkan  

    Lekkyrkan kan du använda när du ska göra en BKA på något som har med kyrkorummet att göra. Det kan ex vara en ombyggnad, en ommöblering, gudstjänstförnyelse, verksamhetsutveckling att flytta verksamhet in i kyrkan. Metoden är fri och du kan lätt få tag i barns tankar och åsikter.  

    Kyrkan är i dockskåpsstorlek. Lagom för barnen att kunna hålla i möbler och flytta och möblera själva. Idén med kyrkan är att barnen under så fria ramar som möjligt ska få bygga sin drömkyrka eller att de ska få berätta om hur de skulle vilja ha det på en gudstjänst.

    Att de möblerar kyrkan gör att de samtidigt berättar hur de tänker. Var noga med att dokumentera även detta!

    Fråga vårdnadshavare innan om du väljer att fota och filma, vilket är de bästa och mest rättvisa metoderna för att dokumentera. Tänk på att man snabbt glömmer exakt hur de flyttar saker och exakt vad de säger.    

    Så här kan du arbeta med lekkyrkan:  

    Börja med "ramarna" = tygremsorna. Hur ska kyrkan se ut? Låt barnen lägga ut de smala remsorna till väggar. Både ytterväggar och innerväggar. Är den stor eller liten?  (I de fall barnen ska prata om befintlig kyrka kan man hjälpas åt att lägga ramen så den ser ut ungefär som den kyrka det gäller)  

    Vad behövs i en kyrka? Be barnen tänka efter och berätta och plocka fram sakerna allt eftersom. Låt inte barnen se allt som finns i lådan samtidigt, det styr deras tankar om vad som borde/ska finnas i kyrkan. Om det barnen önskar sätta in i kyrkan inte finns i lådan eller påsarna, fundera tillsammans med barnen om det är något man kan tillverka, tex rita, göra i lera eller använd vanliga träklossar.  

    När barnen möblerat färdigt kyrkan (oftast blir det så som en kyrka ser ut) ställ frågan:

    • Om du fick drömma och önska, skulle kyrkan fortfarande se ut så här? Vill du ändra på något?

    Om barnen vill ändra, viktigt att dokumentera vad de säger under tiden. Styr dem inte med ledande frågor. För att förtydliga kan du ställa frågor som

    • Jag ser att du ställer _________ där, hur tänker du då? "

    När barnen möblerat färdigt den ”nya” kyrkan ställ frågor som: 

    • Vad är viktigast i kyrkan?
    • Hur tänker du?
    • Kan man ta bort något från kyrkan och ändå ha allt man behöver? Prova att ta bort det barnen föreslår, håller alla med? Fundera tillsammans. Var noga med att inget är rätt eller fel, vi undersöker tillsammans.
    • Var i kyrkan trivs du bäst? (låt barnet visa) Berätta!
    • Vad skulle behövas mer av för att barn skulle må ännu bättre i kyrkan?
    • Vad är händer i kyrkan när du trivs där?
    • Vad är händer i kyrkan när du inte trivs?
    • Är det något mer som skulle behövas i kyrkan?
    • Hur tycker du det ska vara utanför kyrkan?
    • Hur behöver det vara för att barn ska ha det bra där?  

    Frågorna kan så klart variera beroende på vad ni vill undersöka.

    Det viktiga är att ställa så öppna frågor som möjligt.  

     

    Redaktör och innehållsansvarig
    Pia Andersson, Strängnäs stift
    Uppdaterad
    2019-01-31
    X
    Dokumentid: 1428166- Webid: 28948 - Unitid: 5