Många pastorat och församlingar tycker att samverkan och ambitionen att effektivisera administrationen inom kyrkan är en prioriterad fråga. Svenska kyrkans nationella nivå arbetar aktivt tillsammans med stiften för att skapa bästa möjliga förutsättningar för detta.
En viktig anledning till att behovet av samverkan och kontinuerlig effektivisering har ökat är den stora mängd kommande pensionsavgångar och de ekonomiska utmaningar som följer av ett krympande medlemstal. Behovet och intresset är också stort hos alla små församlingar och pastorat ute i landet som gärna vill jobba gemensamt. Nationell nivå har tillsammans med stiften beslutat att prioritera följande fem områden för samverkan:
- Fastigheter och kulturarv
- Ekonomi och personal
- Samverkande inköp
- IT (inklusive IT-plattform, telefoni och videokonferens)
- Ärende-, diarie- och dokumenthantering
Modell för samverkan
Sedan juni 2018 finns en modell för samverkan mellan nationell nivå och stiftskanslierna gällande förvaltning och utveckling av gemensamma administrativa stödfunktioner. Den nya arbetsmodellen underlättar arbetet med att verkställa beslut inom området, fattade av kyrkomötet och stiftsstyrelserna, på ett mer samordnat sätt. Representanterna i grupperna har i uppdrag att se till hela Svenska kyrkans behov.
Läs gärna Samverkansrapporten 2020. (PDF, 4 sidor)
Kontaktpersoner