Information om närvaro på sociala medier under Kyrkovalet kommer under våren 2021.
Tips för sociala medier till vardags
- Var aktiv och närvarande.
- Följ inlägg och kommentarer.
- Var generös: dela, gilla och retweeta.
- Rätt till fel och misstag direkt.
- Visa vänlighet, respekt och gott omdöme.
- Tänkt på att du alltid är en representant för Svenska kyrkan i sociala medier - även på dina privata konton.
- Tänk på att det du skriver lätt kan spridas vidare.
Kommunicerar du vid publika arrangemang?
- Informera deltagarna om att bilder och text läggs ut på nätet.
- Var särskilt försiktig vid publicering av bilder på barn.
- Skydda personuppgifter.
Tips för sociala medier vid kriser
- Agera snabbt och genomtänkt. Det är svårt att komma in sent och "rätta till".
- Arbeta tillsammans. Stäm av med ansvarig chef/talesperson.
- Var närvarande i alla kanaler.
- Kommunicera samstämmigt och prioritera - du behöver inte svara på allt.
- Kommunicera sakligt, spekulera aldrig.
- Var öppen med vad som görs. Uppdatera med ny information kontiunerligt.
- Sekretess och tystnadsplikt gäller också i sociala medier.
- Gör avvägningar - ibland är ett personligt samtal bättre.
Tips vid kontakt med media
- Tänk igenom vad som är huvudbudskapet.
- Tänk på vilken målgruppen är och försök att anpassa språket efter det.
- Be att få återkomma om du inte har svaret på en fråga, chansa inte om du inte vet.
- Gör upp i förväg om att få läsa dina citat (en självklarhet) och, om möjligt, hela artikeln (mindre självklart).
- Erbjud gärna att komplettera med fakta eller information efter intervjun.
- Var tillgänglig för att komplettera intervjun om journalisten vill ställa fler frågor.
- Tänk på att även det som sägs före och efter själva intervjusituationen kan användas av journalisten.