Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Valwebben

    Gemensamma medieköp

    Mediaplanen för kyrkovalskampanjen är utformad för att uppnå maximal synlighet och genomslag för kyrkans budskap. Vi ska nå alla röstberättigade på alla platser i hela Sverige!

    Den mediaplan som är framtagen omfattar annonser i press, stortavlor utomhus, annonsering på webbplatser och i sociala medier. Om budgeten tillåter kommer vi även att satsa på reklam i tv och radio. 

    Det här får församlingarna för pengarna

    Framförallt får församlingen en mediaplan som är utformad för att nå alla röstberättigade i ert område och för att nå ut med kyrkans budskap inför kyrkovalet. Det uppnår vi genom en genomtänkt mix av medier lokalt.

    Vi kommer att jobba med utomhusreklam, annonser i tidningar samt riktad information online. Ju fler enheter som är med i kampanjen desto större möjlighet har vi även att göra radio- och tv-reklam, vilket hela Svenska kyrkan drar nytta av. 

    Varje enhet som är med får också dubbelt så mycket annonsering för mediepengarna. Det åstadkommer vi genom att göra stora medieköp över hela landet.

    Alla som gör gemensamma mediaköp får även tillgång till den så kallade digitala annonsmaskinen redan före sommaren 2021. Genom den kan församlingen göra egen lokal annonsering online som kompletterar  den nationella kampanjen. 

    En annan fördel är att församlingen kan engagera sig mycket, litet eller inte alls. Oavsett vad församlingen  väljer kommer alla röstberättigade nås av kyrkans budskap i det lokala området.

    Kostnad

    Hur mycket pengar som varje församling eller pastorat vill lägga avgör ni själva. Utgå från den budget som ni har avsatt för att annonsera om kyrkovalet.

    Det är önskvärt om alla kan bidra med 3:90 per röstberättigad medlem för att vi ska kunna genomföra en tillräckligt kraftfull insats för att uppnå de uppsatta målen. Om ni har avsatt en större budget än så kan ni därutöver komplettera med en egen annonsering om ni vill (se nedan).

    Lokal anpassning

    Online kan ni göra lokala variationer av kyrkovalskampanjens material genom att byta ut Svenska kyrkans logotyp till den lokala och avsändaren till församlingens eller pastoratets namn.

    Om ni dessutom vill komplettera den gemensamma kampanjen med att göra en egen unik lokal annonsering online med ett budskap som är aktuellt i er lokala kontext så kan ni göra det med hjälp av den digitala annonsmaskinen. Genom att använda annonsmaskinen så kommer budskapen att komplettera varandra istället för att konkurrera. Den kostnad som då tillkommer är kostnaden för annonsering och att ta fram egna bilder och filmer. ​

    Lokala annonser i tryckt media

    Det går bra att ta fram egna annonser och boka eget medieutrymme i tidningar och utomhus fram till och med vecka 35. Vecka 36 och 37 går den gemensamma kampanjen och då vill vi be er att bara göra lokala variationer online via den digitala annonsmaskinen.​

    Så här gör ni för att vara med

    Hör av er till kontaktpersonen på stiftskansliet och anmäl intresse (se lista nedan). Stiftet skriver ett avtal med mediebyrån som gäller alla enheter inom stiftet som vill vara med i medieköpen.

    Stiftet skriver även avtal med var och en av de lokala enheterna där det framgår vilken budget som respektive enhet betalar. 

    I de fall där stiftet inte kan åta sig att sköta avtal och fakturering kommer lokal nivå att skriva avtal direkt med mediebyrån. Kontaktpersonen på stiftet förmedlar kontakt med mediebyrån.

    Faktura

    Fakturan från mediebyrån kommer i maj och ska betalas i juni.

    Deadline

    Alla avtal ska vara skrivna 5 mars.

    Kontaktpersoner i stiften

    Vill er församling eller pastorat vara med i kyrkovalskampanjen? Hör av er till kontaktpersonen i ert stift:

    Göteborgs stift Torgny Lindén, e-post::
    torgny.linden@svenskakyrkan.se

    Härnösands stift Kajsa Åslin, e-post:
    kajsa.aslin@svenskakyrkan.se

    Karlstad stift Camilla Arnäs-Nielsen, e-post:
    camilla.arnas-nielsen@svenskakyrkan.se

    Linköping stift Christine Selse, e-post:
    christine.selse@svenskakyrkan.se​

    Luleå stift Hanna Wallenberg, e-post:
    hanna.wallenberg@svenskakyrkan.se

    Lunds stift Kent Kvist, epost:
    kent.kvist@svenskakyrkan.se

    Skara stift Josefin Roos, e-post
    josefin.roos@svenskakyrkan.se

    Stockholm stift Lasse Söderberg, e-post:
    lasse.soderberg@svenskakyrkan.se

    Strängnäs stift Elin Henningsson, e-post:
    elin.henningsson@svenskakyrkan.se  

    Uppsala stift: Emelie Pettersson, e-post

    emelie.pettersson@svenskakyrkan.se

    Visby stift  Linda May Dahlström, e-post:
    linda.may.dahlstrom@svenskakyrkan.se​ 

    Västerås​ Kristina Hassel Konpan, e-post:
    kristina.h.konpan@svenskakyrkan.se

    Växjö stift Emilia Lindstrand, e-post:
    emilia.lindstrand@svenskakyrkan.se

     

    Redaktör och innehållsansvarig
    Margareta Furberg, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Valwebben
    Malin Wrigstad, Valwebben
    Uppdaterad
    2021-04-29
    X
    Dokumentid: 1520153- Webid: 744759 - Unitid: 2147483277