Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Svenska kyrkans strategi för digital kommunikation och närvaro

    Svenska kyrkans strategi för digital kommunikation och närvaro antogs av kyrkostyrelsen 2013.

    Inledning
    Vision
    Levande teologi i digitala rum
    Om dokumentet
    Strategins avgränsning
    Definitioner
    Att vara kyrka på nätet − tillgänglighet och möte
    Tillgänglighet
    Emotionell kommunikation
    Strategiska vägval för digital kommunikation
    Användaranpassning
    Ökad samhörighet
    Vägval för extern webb och intranät
    Vägval för sociala medier
    Vägval för innehåll och tjänster
    Ansvarsfördelning
    Församlingen
    Stiftet
    Den nationella nivån
    ...............................................................................................................................

    Inledning
    Svenska kyrkan ska vara ett redskap för Guds rike, och i varje tid och sammanhang erbjuda människor evangelium om Jesus Kristus, i ord och handling. Kommunikation behöver vara dubbelriktad, tron – både dess frågor och svar – behöver delas mellan människor.

    Svenska kyrkan är öppen för alla och välkomnar var och en som söker sig till henne: troende, sökare och tvivlare. Svenska kyrkans uppdrag ska avspeglas i mötet med medlemmar och icke-medlemmar oavsett om det sker vid gudstjänster, på webben, i medier eller i andra sammanhang.

    De digitala plattformarna är centrala för Svenska kyrkans kommunikation och arbetet där blir i allt högre utsträckning även en naturlig del av Svenska kyrkans verksamhet.  På de digitala platserna möts kommunikation, teologi och verksamhet.

    Svenska kyrkans strategi för digital kommunikation och närvaro utgår från den av kyrkostyrelsen fastställda kommunikationsstrategin med ansvarsfördelning.

    Vision
    Svenska kyrkans digitala kommunikation är aktiv, transparent, lyhörd och ser varje människa. Den digitala närvaron bärs av medlemmarna.

    Svenska kyrkan arbetar aktivt med att ta fram och använda verktyg för att utföra de grundläggande uppgifterna även på digitala arenor.

    Svenska kyrkan ska:

    • vara kyrka även på digitala platser,

    • vara en naturlig del i människors digitala rum,

    • erbjuda redskap för människor att göra sin röst hörd och stärka enskilda människors mod att uttrycka sig och visa sitt engagemang,

    • använda de egna digitala platserna som nav för kommunikationen,

    • nyttja digitala verktyg för att bli klimatsmart och kostnadseffektiv i verksamheten,

    • använda digitala lösningar för planering och genomförande av Svenska kyrkans verksamhet,

    • vara generös med sin information.

    Levande teologi i digitala rum
    Att de digitala rummen är ytterligare en arena för människors samtal om Gud är en del av visionen för Svenska kyrkans digitala strategi och närvaro. I den lutherska tradition som vår kyrka tillhör, är varje kristen en myndig uttolkare av tron. Digital kommunikation och närvaro är verktyg för Svenska kyrkans arbete där de kommunicerande bemyndigas i sitt deltagande och ger Svenska kyrkan en röst. Som ideell, förtroendevald eller anställd har de kommunicerande olika röster och kraft, men alla har sin roll i kyrkans framtida digitala kommunikation. 

    Om dokumentet
    Svenska kyrkans strategi för digital kommunikation och närvaro beskriver hur Svenska kyrkan ska använda digital kommunikation för att uppfylla de syften som definieras i Kommunikationsstrategi med ansvarsfördelning för Svenska kyrkan. Dokumentet är ett komplement till kommunikationsstrategin och ska vara styrande för arbetet med digital kommunikation och närvaro.

    Svenska kyrkans strategi för digital kommunikation och närvaro är bindande för den nationella nivån och erbjuds övriga nivåer. Tidigare har kyrkostyrelsen fastställt följande styrdokument inom kommunikationsområdet: Svenska kyrkans kommunikationsplattform (2004), Svenska kyrkans visuella strategi (2005), Strategi för inomkyrklig kommunikation (2009) samt Kommunikationsstrategi med ansvarsfördelning för Svenska kyrkan (2011).

    Kyrkokansliets informationschef antog 2011 Policy för användning av sociala medier i tjänsten.

    Strategins avgränsning
    Den här strategin gäller den verksamhet som omfattas av Kommunikationsstrategi med ansvarsfördelning för Svenska kyrkan. Den gäller endast verksamhet som sker online på internet.

    Definitioner
    Med digital kommunikation avses kommunikation som sker med digitala verktyg såsom datorer, mobiltelefoner eller surfplattor.

    Några begrepp

    • Appar
    Från engelskans application. Egentligen dataprogram, men har på svenska kommit att betyda program för smarta telefoner och surfplattor.

    • Digitala platser
    Nätverkstjänster på internet. Exempel är webbplatser, webb-tv och mobilappar.

    • Intranät (Svenska kyrkans)
    En webbplats som har anställda, förtroendevalda och ideella medarbetare inom Svenska kyrkan som målgrupp.

    • Surfplatta
    En mobil dator med tryckkänslig skärm.

    • Online
    Tillgängligt från ett datornätverk, vanligen betyder det uppkopplat mot internet.

    • Sociala medier
    Digitala mötesplatser med socialt samspel där användarna skapar innehållet. De mest kända exemplen är Facebook och Twitter.

    • Svenskakyrkan.se
    Svenska kyrkans gemensamma externa webbplats.

    • Webb
    Kortform av “world wide web”. Den del av internet som består av sidor som kan nås med en webbläsare, till exempel internet Explorer eller Chrome.

    Att vara kyrka på nätet − tillgänglighet och möte
    Tillgänglighet
    Svenska kyrkan ska finnas där människor finns och vara tillgänglig de tider på dygnet då människor har behov av kyrkan. Personliga möten kan uppstå på många platser, exempelvis via sociala medier. Därför prioriteras kommunikation som möjliggör dialog och skapar engagemang.

    Svenska kyrkan har en hög ambition när det gäller tillgänglighet avseende till exempel:
    • Språk
    • Barn och unga
    • Funktionsnedsättning
    • Tid på dygnet
    • Teknisk plattform

    Emotionell kommunikation
    Svenska kyrkans frågor är till sin natur sådana att det ibland är svårt att beskriva dem enbart i ord. Med hjälp av multimedia; rörlig bild, ljud och interaktivitet kan besökarens upplevelse fördjupas. Svenska kyrkans digitala närvaro ska bidra till att väcka engagemang och erbjuda besökaren möjligheter till andlig utveckling.

    Strategiska vägval för digital kommunikation
    Svenska kyrkans digitala kommunikation planeras på ett systematiskt sätt för att nå i verksamheten satta övergripande mål. Med en gemensam målbild ökar möjligheterna att bättre samordna och använda befintliga digitala resurser. Följande strategiska vägval är viktiga för Svenska kyrkans gemensamma arbete.

    Användaranpassning
    Kontakten med olika målgrupper ska utvecklas, både bland medlemmar och icke-medlemmar. Det förutsätter att Svenska kyrkan som avsändare har god kännedom om människors bruk av digitala medier. Alla digitala satsningar ska utformas utifrån användarnas behov liksom utifrån Svenska kyrkans grundläggande uppdrag.

    Ökad samhörighet
    Svenska kyrkan ska utgå ifrån att digital kommunikation till sin natur är fri från geografiska gränser. Arbetet med digital närvaro kan därför:

    • främja samhörighet och engagemang i Svenska kyrkan hemma och utomlands,
    • visa på att Svenska kyrkan är en del av en världsvid kyrka och berätta hur medlemmarna kan bidra genom dialog och insamling.

    Vägval för extern webb och intranät
    Extern webb

    • Svenska kyrkans gemensamma externa webbplats är svenskakyrkan.se. 
    • Svenskakyrkan.se ska erbjuda besökaren service och kunskap. Besökaren ska kunna utföra sin uppgift på webben utan tidigare kännedom om organisationen. Webbplatsen ska innehålla aktuell och korrekt information om Svenska kyrkan.  Informationen ska vara strukturerad på ett sätt som utgår från besökarens behov.
    • Svenskakyrkan.se ska dela kristen tro och stärka bilden av Svenska kyrkan som en öppen och närvarande folkkyrka som inger hopp.
    • Svenskakyrkan.se ska ge en bild av hela Svenska kyrkans verksamhet lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Den ska uppfattas som intressant och relevant för engagerade medlemmar såväl som för en bred allmänhet. 

    Intranät
    Svenska kyrkans gemensamma intranät är navet för den inomkyrkliga kommunikationen och ska fungera som en kunskapsbank.
    Svenska kyrkans intranät ska vara ett arbetsredskap för Svenska kyrkans medarbetare – anställda, förtroendevalda och ideellt engagerade.
    Öppenhet och hög tillgänglighet ska vara utgångspunkten för allt som publiceras på intranätet. Endast när det finns välgrundade skäl kan materialet publiceras med begränsad spridning.
    Intranätet ska bidra till ökad samverkan och delaktighet inom Svenska kyrkan.

    Vägval för sociala medier
    • Den digitala närvaron ska möjliggöra användarnas deltagande och engagemang.
    • Svenska kyrkan ska finnas på plattformar där människor redan finns. Närvaro på sådana etablerade platser ska prioriteras framför egna lösningar.
    • Svenska kyrkans närvaro ska bidra till att skapa trygghet på digitala mötesplatser.

    Vägval för innehåll och tjänster
    Det ska vara enkelt för användarna att hitta information om Svenska kyrkans verksamhet och att utföra sådant som:

    • Få kunskap om kristen tro
    • Ge en gåva
    • Läsa predikoturer
    • Få information om kyrkobyggnader
    • Hitta kontaktuppgifter
    • Boka kyrkliga handlingar
    • Hantera sitt medlemskap

    Det innebär att sådan information och sådana tjänster som huvuddelen av användarna är intresserade av prioriteras och görs enkla att nå.

    Ansvarsfördelning
    Svenska kyrkans arbete med digital kommunikation utgår från den ansvarsfördelning som finns fastslagen i Svenska kyrkans kommunikationsstrategi med ansvarsfördelning.
    Här definieras det ansvar som Svenska kyrkans olika nivåer har vad gäller digital kommunikation och närvaro.

    Förslaget uttrycker kyrkostyrelsens målbild för verksamheten.

    Församlingen
    - Finns närvarande på nätet via webbplats, intranät och sociala medier.
    - Bidrar till helheten och deltar i gemensamma satsningar via stift eller den nationella nivån.
    En del församlingar ingår i en organisatorisk samverkan med andra församlingar. Då kan ordet ”församling” ovan ersättas av ordet ” flerförsamlingspastorat” eller ”pastorat”.

    Stiftet
    - Erbjuder församlingarna fortbildning, information och inspiration inom webb, intranät och sociala medier.
    - Samordnar och marknadsför gemensamma satsningar inom webb, intranät och sociala medier.
    - Bidrar till helheten och deltar i gemensamma satsningar från den nationella nivån.

    Den nationella nivån
    - Utvecklar gemensamma system och arbetssätt för webb, intranät och sociala medier.
    - Utvecklar system för insamling.
    - Erbjuder omvärldsspaning, analys och erfarenhetsutbyte.
    - Har regelbunden dialog med stiften.

    Konsekvenser av strategin:

    • Produktioner bör digitaliseras i högre utsträckning
    • Högre krav på tillgänglighet och interaktivitet. Anställda och frivilliga behöver finnas där och svara.
    • Utbildning i och marknadsföring av de gemensamma systemen.
    • Nationell nivå behöver göra mycket mer av omvärldsbevakning, analys och undersökningar för att få bättre kännedom om målgrupperna.
    • Intensifierat arbete med kommunikation och närvaro på nätet.
    • Genomslagskraften i strategin blir större om om alla nivåer i Svenska kyrkan delar målbilden

     

    Redaktör
    khus\svkmak,
    Innehållsansvarig
    Hannah Häggström, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen , Kommunikation
    Uppdaterad
    2019-12-11
    X
    Dokumentid: 779115- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526