Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Sponsra inlägg i sociala medier

    hashtag tumme snabela hjärta

    hashtag tumme snabela hjärta Foto: Shutterstock

    Den här guiden hjälper dig att sponsra inlägg på Facebook och Instagram via annonsverktyget Business Manager.

    När församlingen vill annonsera från sin facebooksida eller sitt instagramkonto rekommenderar vi verktyget Business Manager. Ni behöver även skapa ett annonskonto i Business Manager och koppla ett betalkort till det.

    Business Manager underlättar för er att skilja på församlingens sidor och era privata facebook-profiler. Medarbetare som är knutna till församlingens sidor kan även få olika behörigheter tex administratör, redaktör eller moderator.

    Här kan du läsa om Facebooks verktyg Business Manager.

    Här kan du läsa om hur man skapar ett konto i Business Manager.

    När ni har bestämt er för att annonsera på Facebook och/eller Instagram så lönar det sig i längden att tänka igenom punkterna på denna sida och göra en plan för sin annonsering. 

    När annonsen väl skapas i Business Manager underlättar det också om allt material är klart i förväg. 

    Innehåll

    En annons på Facebook kan utformas på många olika sätt och ha många olika beståndsdelar. Till exempel: [bild+text+länk] eller [video+text+länk] eller [flera bilder+texter+länkar]. Håll utkik i ditt eget flöde och titta på hur andra organisationer gör sina annonser. Kanske kan du få inspiration den vägen?

    Vilka beståndsdelar ska din annons ha? Se till att spara materialet i samma mapp så att du lätt kan komma åt dem när du väl skapar annonsen.

    Målsättning

    Vilken målsättning har du med din annons? Vill du nå så många som möjligt? Vill du att mottagaren ska klicka på en länk? Här är de vanligaste inställningarna:

    • Räckvidd: Din annons visas för så många som möjligt inom din målgrupp.
    • Trafik: Din annons utformas för att generera klick till en webbplats eller en app.
    • Videovisningar: Din annons får fler att titta på din video.

    Placering

    Ska annonsen visas på Facebook och/eller Instagram? Var på dessa plattformar vill du att annonsen ska synas? 

    Målgrupp

    Du kan annonsera direkt mot unga i konfirmandåldern. Dessvärre ljuger många om sin ålder eftersom det är 13-årsgräns på både Facebook och Instagram. Så om du annonserar mot 14-åringar kommer du att nå en del yngre och kanske missa dem som har rätt ålder. För att vara på den säkra sidan rekommenderar vi att annonsen riktas mot 13-16-åringar och vara beredd på att ni också kommer att nå dem som har "fel" ålder.

    Tips! Du kan även annonsera mot föräldrar med barn 13-19 år gamla. Dessa annonser måste anpassas eftersom det är föräldrarna som tilltalas. Oftast räcker det med att ändra i texten men att använda samma bilder. Fundera över vad som skulle få en vuxen att föreslå att barnet ska anmäla sig.

    Geografisk plats

    För att församlingarna i Svenska kyrkan inte ska konkurrera med varandra är det bra om du begränsar var annonsen ska visas rent geografiskt. Vilket är församlingens upptagningsområde? Det kan vara en viss kommun eller en radie på x km från kyrkan. 

    Landningssida

    Vilken webbplats ska den som klickar på länken hamna på? Mer information om konfirmation? En anmälningssida? Konfasök?

    I annonsformatet Carousel på Facebook finns möjlighet att ha flera länkar i annonsen så att man t ex. kommer till webbsidan om "äventyrskonfirmander" när man klickar på den bilden. 

    Tid och budget

    En annons behöver ett startdatum och ett slutdatum. Vi rekommenderar alternativet “livstidsbudget” vilket innebär att du sätter ett tak för hur mycket pengar som får användas under den valda perioden. Facebook fördelar budgeten jämnt över perioden de tider som din målgrupp är mest aktiv samt på den plats som fungerar bäst. 

    Du kan alltid ändra tid och budget i efterhand om det skulle behövas. 

    Hjälpsidor

    Facebook erbjuder många hjälpsidor för den som vill lära sig mer om annonsering, målsättningar, målgrupper, placeringar, osv. 

    Instruktionsfilm

    I den här filmen visar vi hur ni kan göra en annons som består av [bild+text+länk] i Business Manager i desktop-miljö. Det finns även en bra app för att skapa annonser på telefonen eller plattan. 

    Redaktör
    Innehållsansvarig
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen Kyrkokansliet, Kommunikation
    Uppdaterad
    2019-05-13
    X
    Dokumentid: 1444581- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526