Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Sociala medier

    Som kyrka vill vi finnas där människor är och många församlingar har därför valt att vara aktiva i sociala medier.

    De sociala medierna föddes ur enskilda människors vilja att kommunicera och finna gemenskap. I sociala medier är alla både sändare och mottagare. Sociala medier kan inte ses som "megafoner" eller ensidiga utåtriktade informationskanaler, utan är snarare en social arena, där du som enskild person är i centrum.

    Gör gärna en plan för din egen/din församlings närvaro i sociala medier och definiera vilket mål och vilket syfte du har och vilken målgrupp du vill rikta dig till. Fundera också över hur aktiv du vill vara och avsätt arbetstid för detta.

    På dessa sidor kan du läsa mer om de vanligaste sociala medierna och hur de fungerar.

    Några goda råd när det gäller sociala medier

    1. Ge ett värde

    Ta reda på vad din målgrupp skulle kunna ha för nytta av er närvaro i sociala medier och planera innehållet utifrån det. Inte tvärtom. Reflektera också i efterhand och lär dig hur din målgrupp fungerar, genom att se vilket innehåll som fick stor respons.

    2. Planera

    Arbetet med sociala medier gör sig inte själv. Lägg upp en plan för hur du ska göra.  

    3. Presentera dig

    När du skapar ett konto, presentera dig och verksamheten så att det blir tydlig för dem som möter dig vem du är.  

    4. Var generös

    Bygg relationer genom dialog. Dela med dig av din kunskap. Skicka andras tips och länkar vidare. Ställ frågor och var noga med att lyssna på svaren.

    5. Anpassa

    Tänk på att era publiceringar syns i mottagarens egna nyhetsflöde. Försök att passa in i ett flöde hellre än att se till den egna Facebooksidan.

    6. Ge intresse

    När du har med en länk är det viktigt att det sociala inte försvinner, genom att publicera endast länken. Berätta varför man borde klicka på länken och gärna vad de tycker.

    7. Tidsanpassa uppdateringar

    På Facebook är det extra viktigt att inläggen är anpassade efter omständigheterna. Dels för att öka relevansen hos mottagaren, men också för att öka chanserna att faktiskt synas i deras flöde. Är det jul, fredag eftermiddag eller en kall morgon så är det det i de sociala medierna också.

    8. Strukturera din omvärldsbevakning.

    Planera och strukturera för att kunna arbeta effektivt med din omvärldsbevakning.

    9. Förmedla expertis

    Involvera så många som möjligt i din organisation. Coacha gärna präster, pedagoger och andra yrkesgrupper till att vara närvarande och aktiva på exempelvis er Facebooksida. Lättåtkomlig expertis uppfattas som inkluderande för mottagaren.

    10. Privat, personlig, professionell - se skillnaderna

    Det finns saker man inte bör publicera i de sociala medierna - exempelvis kränkande eller utlämnande information om andra människor, eller för privata detaljer om sin egen arbetsplats. Men det finns en mängd saker som är personliga som går att dela med sig av!  

    Att svara på frågor eller bemöta kritik

    Om någon ställer en fråga till dig i de sociala medierna, se till att svara snabbt. Om du får en knepig fråga och inte vet svaret, svara ändå, och be att få återkomma. Får du kritik, ta ett djupt andetag innan du svarar. Tänk på att ord i skrift alltid uppfattas som hårdare än ord sagda muntligt. Gå aldrig i försvar. Låt gärna en kollega läsa igenom ditt svar innan du publicerar det.

    Om du hanterar en Facebooksida som är öppen för andras kommentarer är det din skyldighet att ta bort inlägg som kan uppfattas som kränkande mot någon annan. 

    Kontakta sociala medierredaktionen

    Skapad: 2015-11-20 10:05:00

    På kyrkokansliet finns en redaktion som arbetar uteslutande med sociala medier. Mejla gärna sociala medierredaktionen om du har frågor om arbetet i de nationella kanalerna eller andra funderingar om sociala medier.

     

    Redaktör och innehållsansvarig
    Ulrika Ekberg, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen , Kommunikation
    Uppdaterad
    2020-04-29
    X
    Dokumentid: 763093- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526