Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Välj målgrupp för din kommunikation

    Vilka människor vill du nå med en kommunikationsinsats? Trogna kyrkobesökare? De nyfikna, men ovana? De som är skeptiska? För att kommunicera effektivt måste du börja med att välja målgrupp.

    De flesta människorna i det svenska samhället har liten kunskap om Svenska kyrkan och kristen tro. Många förstår inte kyrkans språk och ser inte att kyrkan är relevant för dem själva personligen, eller gör samhällsnytta.

    Om tio år kan kyrkan ha förlorat den unga generationen

    Om vi ser på dem som i dag är mellan 20 och 30 år, skiljer sig deras generation från tidigare generationer, eftersom de ofta har vuxit upp utan relation till Svenska kyrkan och kristna traditioner. De saknar kunskap om kyrkan, och vet inte om den är relevant för dem.

    Om dessa 20-30-åringar ska bli, eller fortsätta vara, medlemmar, måste Svenska kyrkan vända sig till dem och visa att det kyrkan är och gör är viktigt.

    Ifall kyrkan inte lyckas, har vi år 2030 en betydligt mindre kyrka än vi har i dag. Vi har då till och med färre medlemmar än tidigare prognos har visat.

    Förlorar vi en stor del av denna generation, får vi ännu svårare att nå nästa generation.

    De flesta har liten kunskap om vad kyrkan gör

    Bortsett från dessa 20-30-åringar, som ofta saknar kunskap om Svenska kyrkan, har även flertalet av andra människor i vårt samhälle låg kännedom om Svenska kyrkan. Vad de känner till är att kyrkan

    • utför kyrkliga handlingar
    • firar gudstjänst
    • har musikverksamhet.

    ​I övrigt hoppas de att vi bedriver socialt arbete för människor i Sverige – men känner inte till kyrkans arbete och vet inte vad ordet diakoni betyder.​

    Vi kommunicerar effektivare när vi vet vem vi riktar oss till

    Om vi vill bli mer effektiva i vår kommunikation behöver vi se en tydlig grupp människor framför oss – deras behov, förväntningar, syn på Svenska kyrkan etcetera – och anpassa våra budskap efter gruppen vi vill kommunicerar med. ​

    Skapad:2021-05-11 14:45:00

    Gula-gröna-röda gruppen beskriver människors relation till kyrkan. När vi följer upp kommunikationen är det oftast den äldre delen av gröna gruppen som har sett något. För att nå fram till människor måste man börja med att möta dem där de står utifrån vilken relation de har till kyrkan.

    Läs mer om Gröna - gula - röda gruppen

    Kommunikationskonceptet hjälper oss att nå fram

    Stiftens kommunikatörer och kommunikationsavdelningen på kyrkokansliet har tillsammans tagit fram ett så kallat kommunikationskoncept – en övergripande och bärande idé – som bygger på Svenska kyrkans kommunikationsplattform.

    Konceptet är tvingande för nationell nivå och erbjuds stift och församlingar.

    När du planerar din församlings kommunikation, kan du ta stöd av konceptet. Där läser du mer om vilka ämnen kyrkans kommunikation och marknadsföring behöver lyfta för att människor ska få en positiv relation till kyrkan och känna glädje över att tillhöra den.

    Redaktör
    Redaktionen Kyrkokansliet, Kommunikation
    Innehållsansvarig
    Magdalena Widmark, Kommunikation
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen Kyrkokansliet, Kommunikation
    Uppdaterad
    2021-05-11
    X
    Dokumentid: 791834- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526