Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Kommunikatörer i Svenska kyrkan

    Vi är många kommunikatörskollegor i Svenska kyrkan. Långt i från alla församlingar har en kommunikatör - men alla har vi ett uppdrag att kommunicera. Några har det som särskild uppgift. Hälften av kommunikatörerna registrerade i Kyrksam gör det på 100%

    Alla som svarat - om kommunikatörerna i församling

    Enkäten skickades ut under hösten 2021 till kommunikatörer/informatörer i Kyrksam och alla med rollen Administration/information.
    Vi fick totalt 276 svar av 396 kommunikatörer på 302 enheter. En svarsfrekvens på nästan 70%

    129 arbetade i församling
    122 arbetade i pastoratets kommunikationsavdelning
    25 i församling som ingår i pastorat 

    53% av kommunikatörerna jobbar med kommunikationsfrågor på 100%.
    12% på 75% och 21% av kommunikatörerna jobbar med kommunikation på 50%. Lite mer är var tionde på 25% eller mindre.

    Del flesta har jobbat 6 år eller mer i Svenska kyrkan
    Nästan 60% är seniora medarbetare i kommunikatörsgruppen, var fjärde har jobbat 3-5 år och 17% av respondenterna har jobbat 2 år eller mindre. Bland dem har vi 15 kollegor som jobbat mindre än ett år och är nya på jobbet. Är du en av dem? Varmt välkommen - du har fullt av seniora kollegor runt om i landet!

    Fördelning per församlingsstorlek 
    1-10 medarbetare 1,5%
    11-25 medarbetare 28,4%
    26-50 medarbetare 27,7%
    51-100 medarbetare 23.2%
    >100 medarbetare 18,5%

    Ansvar och utbildning

    De allra flesta har ansvar för innehåll på webb och sociala medier. Varannan för kommunikationsbudgeten och 76 procent ansvarar för planeringen av församlingens kommunikation. 

    55% Budgetansvar för kommunikationen
    76% Planeringsansvar för församlingens kommunikation
    89%   Ansvar för innehållet på webben
    80%   Ansvar för innehållet på sociala medier
    54% Ansvar för innehåll i andra kanaler, nämligen: Affischer, annonsering och tidning
    31% Annat ansvar, nämligen: internkommunikation, strategi, mediekontakt

    Annat rymmer väldigt mycket. Digitala skärmar, radio, poddar och event. 

    Utbildning

    27% Kommunikation och media på högskola/universitet/folkhögskola
    13% Självlärd 
    12% Formgivning/grafisk design
    10%​ Journalistutbildning på högskola/universitet/folkhögskola
    7% Stiftens utbildningar i till exempel webb och sociala medier
    6%           Strategisk kommunikation högskola/universitet/Berghs
    5%           Kortare enstaka kurser hos Sveriges kommunikatörer eller motsvarande.

    19% Annat, nämligen: bland annat IT-pedagog, Sensus kommunikatörsutbildning, församlingspedagog, civilekonom, ​lärarutbildning, marknadsföring. ​

    Vilken typ av utbildning har du tagit del av under de senaste 12 månaderna?
    Lite mer än var femte kollega har inte tagit del av någon fortbildning under det senaste året.  

    59% Kom-dagarna/DigiKOM
    44% Stiftens utbildningar
    11% Sveriges kommunikatörer
    23% Annat, nämligen - Kurser på Moderskeppet, Lunchwebbinar på nationell nivå och enstaka kurser på högskola/universitet

    Redaktör och innehållsansvarig
    Magdalena Widmark, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen Kyrkokansliet, Kommunikation
    Uppdaterad
    2022-01-20
    X
    Dokumentid: 1562102- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526