Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Block 2

    Här identifierar vi det som är relevant och intressant för människor i olika åldrar och tar med det i sin kommunikation.

    Syftet är att lyfta fram församlingens/pastoratets egen berättelse med bilden som verktyg och att sätta våra medmänniskors olika behov i centrum. ​

    Ord och handling 

    Syftet med block 2 är dels att stärka församlingens känsla för bildarbete eftersom bilden är utgångspunkten i många kommunikationsinsatser. Sociala medier, webb, affisch, tidning osv. I dag utgår många kommunikationsinsatser från en text och många kollegor vittnar om svårigheten att hitta bilder som stöder det du vill berätta.

    Genom att prata om bilder som väcker stolthet och nyfikenhet i församlingen utvecklas den gemensamma berättelsen. Församlingen fokuserar också på människors olika livshändelser handlar om att församlingen ska få syn på olika målgruppers villkor, kommunikation och behov. Ett sätt att se vilka grupper man missar i sin kommunikation. Detta avslutas med en filmläxa för att träna församlingen att uttrycka sig i film

    Dagen innehåller följande delar

    * Vernissage -  då tittar församlingen på de bilder man har skickat in och väljer de som väcker mest nyfikenhet eller stolthet

    * Bildspråk och berättelser - de fyra eller fem bilder som fått mest uppmärksamhet utgör underlag för uppgiften. Grupperna beskriver bilderna, de berättelser de förmedlar och vilka känslor de ger

    * Livshändelser - föreläsning som handlar om hur man sätter ord på det som är viktigt för människor

    * Workshop - vilka åldrar möter församlingen mest och var. Vad har människor för behov och hur fungerar församlingens kommunikation?

    * Bild blir film - församlingen använder sina "vinnarbilder" från vernissagen och gör efter en kort instruktion egna filmer.

    * Dagen avslutas med att församlingen får en filmläxa

    Kommunikation som mission - symboler

     

     

     

    Kommunikation som mission - symboler

     

    Under block två  gör man tre olika workshops

    1. Vernissage
    2. Bildanalys
    3. Livshändelser

     

    Kommunikation som mission - symboler

    Analysera workshopresultatet.

    Vilka grupper fick hjärtan och vilka fick varningstriangel. De som har fått hjärtan - stämmer det? Ofta tycker församlingen att kommunikationen med barn och unga fungerar väl - men det är också en stor generation och i den nationella statistiken minskar procentandelen som möter kyrkan.

    Vill du lära dig mer om de olika livshändelserna och göra en strategi för vilka grupper församlingen kan öka sin synlighet så går du till Livshändelser på intranätet

     

    Kommunikation som mission - symboler

     

    Systematisera kommunikationen vid viktiga livshändelser

    • Hälsa välkommen till nyinflyttade med hjälp av t ex Lidh reklam
    • Utveckla kommunikationen vid in- och utträden​
    • Tipsa om appen Kyrkan för barn med lekfullhet och korta filmer om begravning, dop, vigsel. och varför vi firar jul. 
    • Beställ Medlemmar i rörelse och lär känna in- och utträdarna
    • Fördjupa dig i Dop i förändring - vem låter döpa sitt barn och varför. Beställ fina bevis
    • Inspireras av diakonistudien - människor vill veta att Svenska kyrkan bryter människors ensamhet och vad det sociala arbetet innebär.​

     ​

    Redaktör och innehållsansvarig
    Magdalena Widmark, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen Kyrkokansliet, Kommunikation
    Uppdaterad
    2021-08-23
    X
    Dokumentid: 1415010- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526