Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Bilder på webben – del i Svenska kyrkans bildpolicy

    Bilder är viktiga på webben för att de kan ge våra användare inte bara information, utan också en känsla av något. Till exempel en känsla av vad bönen ger, vad diakoni betyder eller hur det är att vara volontär.

    Längst ner på sidan kan du ladda ner bildpolicyns tre delar som pdf-filer. De innehåller även bildexempel. 

    Webbens tre olika bildytor

    På en sida kan du placera bilder på tre olika ytor. De är olika viktiga för hur sidan upplevs och bör hanteras olika. Det här dokumentet ger dig tips och råd om hur du kan hantera bilder i de tre olika ytorna.

    Tre olika bildytor.

    Tre olika bildytor.

    1. Toppbilden – identitetssättande yta.
    2. Puffbilder – bilder som leder till andra sidor.
    3. Bilder i textflödet – underlättar och fördjupar.

    Toppbilden och sökfunktionens bakgrundsbild – identitetsättande yta

    Toppbilder är stora och visas alltid högst upp på sidan. De kan innehålla fler detaljer, till exempel flera personer än små bilder. Bilderna bör ha god teknisk kvalitet (bra skärpa, färg, kontrast) och väljas med omsorg för att visa det betraktaren ska mö- tas av först. Toppbilder ska kunna stå för sig själva och inte behöva förklarande bildtexter. Våra bilder ska gärna innehålla:​

  • människor
  • någon form av aktivitet
  • verksamhet både i och utanför kyrkan.
  •  

    På landningssidor och ämnessidor – sidor med ”extra viktigt och fördjupande innehåll” – bör det finnas bra toppbilder. På artikelsidor med mer faktainriktat innehåll behöver det inte finnas en toppbild. Det får däremot gärna finnas andra bilder i texten, både för att lätta upp för användaren och för att förmedla information. Toppbilden är så pass viktig att det kan vara bättre att inte ha en bild än att lägga dit en som inte fungerar i sammanhanget (ämnessidor måste ha toppbild).

    Puffar – bilder som leder till andra sidor

    Puffbilder ska locka och leda besökaren till vidare läsning. De kan visas i tre olika storlekar beroende på vilken pufflayout som används. För de två mindre storlekarna är det viktigt att tänka på att välja bilder som inte innehåller för många detaljer. Lyft gärna fram olika delar av en bild i olika puffstorlekar. Puffbilden får gärna locka användaren att klicka vidare. Bilden ska hålla sig till ämnet som länken leder till. Puffbilden behöver inte vara samma bild som toppbilden. En puffbild är alltid bra att ha eftersom det är bilden som lockar användaren att läsa vidare. Du kan lägga till en bild som fungerar som puffbild, även om det inte finns någon toppbild.​

    Bilder i textflödet – förklarar, underlättar och fördjupar läsupplevelsen

    Även här finns olika storlekar och placeringar att välja mellan, men alla räknas som nivå 3 i det här systemet. De här bilderna kan beskriva det som händer i texten eller vara lite mer fristående. Komplettera med bra bildtexter. 

    Bildens vara eller inte vara på en sida

    Bild och text behöver ha en relation till varandra, men de behöver inte visa samma sak. En bild som säger precis samma sak som texten blir platt och kan uppfattas som att den bara tar utrymme. Ett lagom ”avstånd” mellan bild och text väcker tankar och skapar känslor.

    En bild som enbart fungerar som utsmyckning och som inte tillför texten något riskerar att störa läsaren, särskilt om hen läser sidan på mobiltelefon. Överväg i så fall att ta bort eller byta ut bilden.

    Eftersom mer än hälften besöker vår webb från en mobiltelefon eller surfplatta så ska sidorna inte fyllas ut av bilder som inte tillför något. Bilderna på din webbplats bör fylla en funktion. 

    Se exempel i pdf-filen nedan på toppbilder, puffbilder och bilder i text, när de är relevanta att använda och hur de kan, eller inte kan, beskäras.

    ​Beskärning

    Bilder får beskäras för att passa en layout eller för att framhäva huvudmotivet bättre, men grundregeln är att du inte får beskära bilden så mycket att den visar något annat är ursprunget eller kan missuppfattas. Det finns ingen procentsats som anger hur mycket en bild får beskäras utan det måste bedömas för varje bild. 

    Se exempel i pdf-filen nedan på hur bilder kan, eller inte kan, beskäras.​

     

    Bildpolicyns tre delar

    Bildpolicy för Svenska kyrkan – vision (pdf)
    Vision – riktar sig till externa fotografer för att beskriva vilken typ av bilder vi vill ha. Den innehåller inga bildexempel.
    2016-10-26 15:09
    Bildpolicy för Svenska kyrkan – bilder på webben (pdf)
    Bilder på webben – riktar sig till webbredaktörer som stöd för att välja bilder till webbplatsen. Den beskriver val av bild till olika placeringar och beskärning.
    2016-10-26 15:09
    Bildpolicy för Svenska kyrkan – metod (pdf)
    Metod - riktar sig till ​personer i organisationen som fotografer själva, köper in eller väljer bilder för t.ex. webben eller församlingstidningen.
    2016-10-26 15:09

     

    Redaktör
    Redaktionen Kyrkokansliet, Kommunikation
    Innehållsansvarig
    Gustaf Hellsing, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen Kyrkokansliet, Kommunikation
    Uppdaterad
    2020-04-16
    X
    Dokumentid: 1382981- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526