Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Bemötanden och inträden

    Rekrytera, aktivera och behålla - är tre steg att fundera över när man tänker på medlemsvård. I projektet Kommunikation som mission hade Hedvig Eleonora församling en genomtänkt strategi kring bemötandearbetet och Örebro pastorat fick efter senaste numret av församlingstidningen elva nya inträden. 

    Inträden, statistik och människors förväntan

    Statistiken lär oss mycket om vilken förväntan människor har på Svenska kyrkan. Vad man vet att församlingarna gör och vilken relation olika åldrar och grupper har till församlingen.  

    I den senaste Nyckeln till Svenska kyrkan, gratis i webbshopen, finns en artikel som sammanfattar de insikter som gjorts i Kommunikation som mission och den statistik inom kommunikationsområdet som samlats in genom åren. Den statistiken ligger också till grund för Kommunikationskonceptet som ger praktisk vägledning i kommunikationsarbetet.

    Församlingsrapporten hjälper dig att få överblick på hur det ser ut i just din församling eller i pastoratet. I höst kommer också ett nytt system VISA - där du själv kan gå in och jobba med din egen verksamhetsstatistik. Anmäl dig gärna till utbildningen - den är bra för alla som jobbar med kommunikation.

    Kunskap ger inträden 

    Örebro pastorat och Hedvig Eleonora församling använder den statistik och forskningen kyrkokansliet tar fram för för att vässa sin kommunikation. Cecilia Andersson Örebro berättar:

    Inträdeskupongen på församlingstidningen ger inträden
    Inträdestalongen i ”Örebro – Mitt i livet” har varit med vid fyra tillfällen de senaste åren: Mars 2018 (då i sitt gamla utförande, många krånglig frågor), juni 2019, augusti 2019 och mars 2020.
    Efter augustinumret 2019 märkte vi en uppgång och hajade till – då kom 15 inträden. Efter de andra numren har det varit ett noll till ett par stycken inträden. Men nu - 4:e september i år hade vi inträdestalongen igen. Det har hitintills gett 11 inträden, vilket är jätteroligt! 

    2019 var överlag ett bra inträdesår i Örebro pastorat, vi hade 148 aktiva inträden.

    Baksidan på tidningen är viktig
    Varje baksida av ”Örebro – Mitt i livet” vigs åt en medlemsfråga i formen ”4 frågor till”. 2018, 2019 och 2020 har det varit:

    • Vadå barnfattigdom? (Vår julinsamling till presentkort till barnfamiljer)
    • Vadå PREP-kurser för par?
    • Vadå första hjälpen vid sorg?
    • Vadå gemensamt julfirande?
    • Vadå vändpunkt i relationen? (Familjerådgivning, tidningen tema var ”vändpunkter”)
    • Vadå fika och lek hela sommaren?
    • Vadå bryta ensamheten? 15 inträden
    • Vadå gemensam fest på julafton?
    • Vadå 65 000 ljus? (Öppet med ljuständning i kyrkan)
    • Vadå jourhavande präst? ​

    Att sätta ord på det som är viktigt i coronapandemin 
    Framåt måste vi hålla i och hålla ut kommunikationen, inte minst om att kyrkan fortsätter att handla mat och medicin, fortsätter bryta människors ensamhet och att tala om sorgen. Även om vi inte tycker att verksamheten är så omfattande anser människor att kyrkans bidrag är viktigt. Berätta! Vi har en bit kvar. 70% av medlemmarna ar inte sett någon kommunikation från kyrkan under coronapandemin, men 70% tycker att det är viktigt att kyrkan hjälper riskgruppen. Låt dem veta att vi också gör det. Det finns både pepp och depp i detta. 

    Att se dem som kommer är allas uppdrag

    Hedvig Eleonora församling ökade sin synlighet under utbildningsåret Kommunikation som mission genom ett aktivt arbete med Facebook och välkomstbrev till nyinflyttade. Antal följare på Facebook gick från 800 till över 3000 och under året minskade utträdena med 40 procent. I dag har Hedvig nästan 4500 som gillar deras Facebooksida.

    Ett av utvecklingsområdena under projektet var kommunikativa möten, inte minst i samband med gudstjänster, dopsamtal och Hedvig Puls. Foldern som delas ut i samband med dopsamtalen blev ett bra verktyg för att påminna om den verksamhet som finns i församlingen.

    Församlingen hade samtal i arbetslaget och en utbildning för sina volontärer. Att se och välkomna både de som kommer ofta och de som kommer för första gången. 

    • Ansvarig kyrkvärd brukar påminna om vikten av vänligt och glatt bemötande inför gudstjänster, Hedvig Puls mm.
    • Ansvarig präst brukat betona vikten av att se glad ut i processionen in i och ut ur kyrkan.
    • Ansvarig körledare brukar påminna kören om vikten av uttryck och inlevelse.

    I mötet med människor får man kvitton på att detta verkligen märks. Människor kommer tillbaka och mötesplatserna är viktiga nav i vår kommunikation. De ger ringar på vattnet.

    Att se dem som  blir medlemmar
    Jonas Bromanders och Pernilla Jonssons studie Medlemmar i rörelse visar att människor som inträder i kyrkan blir förvånade över att de inte tas i anspråk. 

    Att hälsa välkommen till nyinflyttade, nyinträdda och nya besökare kan kännas självklart. Men talongen på baksidan som fick personen att träda in är ju inte bara ett papper utan början och fortsättningen på en relation och en gemenskap i församlingslivet.

    Har du något tips? 

    Hur jobbar ni med möten, inträden och uppföljning - dela gärna så kan vi uppdatera Kommunikation som mission med nya exempel. Högt och lågt - allt är välkommet :)
    Skicka till Magdalena Widmark

    Redaktör och innehållsansvarig
    Magdalena Widmark, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen Kyrkokansliet, Kommunikation
    Uppdaterad
    2021-08-19
    X
    Dokumentid: 1511467- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526