Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Att tänka på när du skall förbereda en workshop och göra en PowerPoint

    Att göra en riktigt lyckad presentation är en konst. Här får du tips och råd som hjälper dig på vägen när du ska hålla en workshop eller powerpointpresentation.

    1. Vad skall du tala om?

    Förbered dig genom att definiera vilka områden du skall beröra i ditt anförande. Var inte rädd för att förenkla och tala övergripande.

    2. Vem kommer du att tala till?

    Lär känna din målgrupp, studera deltagarlistor eller läs om arrangemanget på webbplatser. Tänk på att lägga dig på en generell nivå, tala övergripande och inte alltför många detaljer. Våga rensa!

    3. Hur lång tid har du till ditt förfogande?

    Dela in din tid i tre delar;
    • Inledning
    • Fördjupning
    • Summering och frågestund

    Tänk 1/3 för varje område – då blir det bäst för åhörarna och dig!
    En generell regel är att ha en powerpointbild per 1-3 minuter. Försök inte att pressa in för många bilder. Välj bort bilder. Ta gärna en kollega till hjälp och rensa.

    4. Vad vill du uppnå?

    En väl beprövad kommunikationsmodell är att lägga upp presentationen så att den som lyssnar skall;
    • Veta
    • Göra
    • Känna

    Tänk noga igenom bilder och texter – hur skall de samspela? Det är a och o att följa den visuella strategin.
    Använd enbart tre – fem rader med text per bild och inte mindre än 18 punkter – det skall vara lätt att läsa. Blanda inte typsnitt. Använd max 1-3 bilder per sida.

    5. Hur ser programmet ut i stort – vilken roll spelar ditt anförande?

    Diskutera i förväg; vad skall du uppnå med det här passet? Våga göra avgränsningar och lämna onödiga fakta. Dessa kan plockas fram och användas om det kommer frågor från åhörarna.

    Fundera över vilken roll ditt anförande spelar? Vem representerar du? Är det jag eller vi-form som skall användas. Om det är ett formellt anförande så skall alla personliga tyckanden utelämnas.

    6. Genomförandet

    Kom i tid, installera dig och utrustningen. Känn in rummet. Tänk över hur du skall gå och stå. Skall du använda mikrofon – gör soundcheck. Tala alltid tydligt och tala inte för snabbt. Anpassa ditt tal till rummet och din presentation.

    Klädsel spelar roll – tänk över vem du representerar och vilket ämne samt vilka du talar till. Undvik mönstrade och randiga kläder – de tar alltför mycket uppmärksamhet från talaren. En kavaj fyller flera olika funktioner, det ser propert ut och det ger dig lite stöd i ditt framförande.

    7. Utvärdering

    Lyssna in åhörarna vad de tycker. Kunde du använda frågestunden till relevanta frågor?
    Notera vilka frågor som ställdes; är det på grund av en otydlig presentation eller saknas det basfakta.

    Lycka till! Det viktigaste är att beröra – men anpassa presentationen utifrån dina förutsättningar. Du är det viktigaste redskapet! 65% av intrycket beror på ditt framförande, dvs kroppsspråk, klädsel och röst.

    Filer för nedladdning
    Redaktör och innehållsansvarig
    Anna Yngvesson, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen , Kommunikation
    Uppdaterad
    2019-12-11
    X
    Dokumentid: 30829- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526