Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Annonsering om utträde

    Svenska kyrkan annonserar på Google för att möta kampanjer som uppmuntrar till utträde ur Svenska kyrkan, men vi kan inte automatiskt köpa oss till den bästa placeringen i sökresultatet. Här förklarar vi hur det fungerar.

    Sökresultaten i Google, och andra sökmotorer som till exempel Bing, består av två delar. Den översta delen är annonser (ex. Google Ads) som företag betalar för och den nedre delen är de “riktiga” sökträffarna – det så kallade organiska sökresultatet där de bästa träffarna för sökorden presenteras.

    Svenska kyrkan syns alltid högst upp i det organiska sökresultatet när man söker på “Svenska kyrkan”. Svenska kyrkan syns ibland, men inte alltid, högt upp även i den betalda delen.

    Så här fungerar annonsering på Google

    Annonsering på Google fungerar som en auktion. Företag budar på de ord och sökfraser som de vill att deras sida ska synas på och betalar för alla klick som annonsen genererar.

    Ju fler aktörer som budar på ett ord eller en sökfras, desto dyrare blir klicken. Precis som vid en vanlig auktion tävlar alltså Svenska kyrkan med andra intresserade. Det går inte att köpa sig till den första annonsplatsen, och placeringen förändras vid varje unik sökning. På detta sätt kan Google avgöra vilken annons som är bäst för besökaren, oavsett hur mycket vi betalar eller hur väl vi formulerar annonserna. Google har alltid som uppgift att presentera det mest relevanta sökresultatet för besökaren. Detta gäller även för annonser.

    Om en besökare har som mål att gå ur Svenska kyrkan, så är det väldigt svårt att lura Google att visa en annons som har motsatt syfte högst upp. 

    Skillnader i sökresultat beror också på vilken sökmotor du använder. Anställda på Svenska kyrkan har Bing som förvald sökmotor i Internet Explorer. Det är en sökmotor som endast 5 procent av alla användare använder. Därför fokuserar vi våra insatser på Google i dagsläget.​

    Svenska kyrkans sökmotorannonsering

    Kommunikationsavdelningen på kyrkokansliet i Uppsala ansvarar för Svenska kyrkans gemensamma sökmotorannonsering. Syftet med annonseringen är att bemöta annonser från aktörer som erbjuder hjälp att gå ur Svenska kyrkan och som tar betalt för det.​

    Våra annonser och sidor kopplade till sökfrasen “Svenska kyrkan” har högsta möjliga kvalitetsresultat i Ads, vilket är en av många variabler som påverkar hur högt man syns i annonseringen. 

    Så här mycket kostar det att annonsera

    De senaste åren har kommunikationsavdelningen utökat budgeten för att bemöta utträdeskampanjer på Google. Den årliga kostnaden för annonsering är cirka 400 000 kronor.

    Det är inte olagligt att annonsera om utträde

    Generellt sett är det varken olagligt eller mot några regler att annonsera på andra varumärken. Företagen erbjuder en tjänst och tar i de flesta fall ut en avgift av besökaren för att använda tjänsten. Att ta betalt för att hjälpa till med något som är gratis är heller inte olagligt. Det är till exempel gratis att deklarera, men du kan få hjälp med det mot en avgift om du inte vill göra det själv.

    Däremot är varje fall unikt. Det kan vara andra delar i en kampanj som är olagliga, bryter mot upphovsrätten eller mot regler hos sökmotorerna. Därför måste varje fall bedömas individuellt.

    Svenska kyrkan har i vissa fall valt att polisanmäla annonskampanjer som bedömts vara olagliga, än så länge utan resultat.

    Redaktör och innehållsansvarig
    Thomas Löf, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen Kyrkokansliet, Kommunikation
    Uppdaterad
    2020-10-13
    X
    Dokumentid: 1464386- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526