Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Svenska kyrkan i utlandet

    Sociala medier

    Sociala medier är ett utmärkt verktyg att använda när församlingen vill nå ut.

     

    Att arbeta med sociala medier

    En kort kurs med Susanne Gorne, kommunikatör, om vad du bör tänka på när du sköter församlingens sociala medier. 

    Sociala medier - utseende och bilder

    I sociala medier ska Svenska kyrkans sköld användas som profilbild (på Instagram och Facebook är detta den lilla "runda bollen" som är kontots signum). Som toppbanner på t ex Facebook kan med fördel användas en liggande bild från verksamheten eller ev lokal.

    Använd bilder som du tror skapar en riktig och positiv bild av utlandskyrkan. Undvik bilder som kan misstolkas av utomstående.

    Facebooksida

    Facebook är ett bra sätt för församlingen att nå ut och föra samtal med andra. En sida fungerar så att den är öppen för vem som helst att följa. Om en person ”gillar” sidan kommer personen att kunna få upp sidans inlägg i sitt nyhetsflöde. 

    Lägga till en administratör

    Se till att vara flera administratörer på Facecbooksidan. På så sätt finns det alltid någon som har koll på sidan, även om någon slutar sin tjänst eller har semester. Gör så här:

    1. Klicka på "Inställningar"
    2. Välj "Administratörsroller"
    3. Skriv in den nya administratörens e-postadress i fältet under Tilldela ny sidroll (det ska vara den e-postadress som personen använder för att logga in på Facebook)
    4. Välj "Administratör" i rull-listen.
    5. Klicka på "Lägg till"

    Rekommendationer kring administration av Facebook

    Här lägger du till en ny administratör på din Faecbooksida. Det är bara någon som själv är administratör som kan lägga till flera administratörer.

    Här lägger du till en ny administratör på din Faecbooksida. Det är bara någon som själv är administratör som kan lägga till flera administratörer.

    Gemenskapsregler för en Facebooksida 

    Det är bra att sätta upp gemenskapsregler för er Facebooksida/Facebookgrupp, för vilken typ av inlägg och kommentarer som accepteras. Detsamma gäller andra kanaler, som exempelvis ett Instagramkonto.

    Reglerna ska finnas publicerade på Facebooksidan eller i Facebookgruppen under fliken "Om". Då blir det är lätt att hänvisa till dem om någon klagar på att ni till exempel dolt eller tagit bort ett inlägg. 

    På Svenska kyrkans Facebooksida finns exempel på sådana regler. Använd gärna dessa som inspiration och anpassa dem lokalt. 

    Hur en Facebooksida ska skötas

    • Publicera inlägg
      Gör regelbundet inlägg på sidan. Här följer en checklista innan du publicerar:
      - Kan mottagarna förstå det jag skriver?
      - Går det att se bilden bra på en liten mobilskärm?
      - Skapar mitt inlägg känslor, eller är det på annat sätt relevant för mottagarna?
      - Går det att svara, gilla eller dela mitt inlägg?

    Om svaret är ja på allt ovanstående så kommer din sida att lyckas bättre, eftersom Facebook alltid läser av hur mycket engagemang en sidas publiceringar får. En sida som får mycket engagemang i form av klick, "gillningar", kommentarer eller delningar får större spridning i och med att innehållet verkar intressant för mottagarna.​

    • Svara på frågor
      Det hör till god ton att besvara frågor som kommer in. Svara så snabbt som möjligt. Börja gärna med ett "Hej". Svara sen på frågan som ställts (i en trevlig ton). Avsluta med att skriva under med ditt förnamn och din befattning, för tydlighet. Till exempel: "Lena, präst" eller "Kalle, pedagog". Det är bra att ha mycket dialog på sin sida, eftersom det förbättrar sidans räckvidd. Om kommentaren inte är en fråga, så räcker det att gilla den. På så sätt visar ni att ni har läst.

    • Hantera olämpliga inlägg
      Om någon kommenterar på ett sätt som bryter mot de regler ni har på sidan, så dölj inlägget. (Detta gör du genom att föra markören intill t ex kommentaren. Då dyker det upp tre små prickar, klicka på dem så dyker alternativet dölj kommentar upp. Detta fungerar på Facebook, men går ej att göra på t ex Instagram).
      Om en person fortsätter göra inlägg som strider mot era regler, så försök få till ett samtal med personen. Ett sätt är att flytta samtalet till en privat chatt, mejl eller ett muntligt samtal. Samtala med personen och försök nå fram. Observera dock att alla har rätt att ha en annan åsikt än ni. Sådant ska få stå kvar på en sida, och hellre bemötas i dialog. 
    • Negativt om er på andras sidor
      Om någon person skriver negativa saker om er på andra Facebooksidor (eller på sin egen profil)  där ni inte har möjlighet att dölja inläggen så är det bra att gå in och föra samtal. Ett alternativ är att mejla personen och skriva att ni gärna vill bemöta den negativa kritiken. ​

    Marknadsföring via Facebook

    Ett bra sätt att nå ut till personer i sitt närområde är att använda sig av marknadsförda inlägg. Då kan man med säkerhet veta att de som nås av inlägget t ex bor i det land man finns. Ett krav för att kunna marknadsföra för mindre summor är att man kan betala med ett betalkort. 

    Läs Facebooks egna manualer om marknadsföring

    Om du vill diskutera marknadsföring via Facebook, kontakta Susanne Gorne, kommunikatör.

    Instagram

    Instagram är en tjänst som har vuxit kraftigt de senaste åren. Därför är det en god idé att som församling använda mediet. Kom ihåg att ha en plan för vem som ska sköta kontot, samt att se till att minst två personer har inloggningsuppgfterna.   ​

    Läs Instagrams egen information om att starta Instagramkonto

    Redaktör och innehållsansvarig
    Susanne Gorne, Kommunikationsavdelningen
    Uppdaterad
    2020-09-04
    X
    Dokumentid: 1383814- Webid: 1329903 - Unitid: 2147483092