Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Härnösands stift

    Kyrka - Skola

    I skolan möter vi alla barn, därför är det viktigt att fundera på kyrkans identitet och uppdrag i skolan. En viktig del är att erbjuda Bibeläventyret och möjlighet till en religionsdialog. Svenska kyrkans unga i Härnösands stift får också stort stöd från stiftet i sin andliga utveckling.

    Härnösands stift driver ett kvalitetssäkringsprojekt kyrka-skola-samverkan.
    Syftet är att fortbilda och inspirera församlingarna hur de kan jobba i skolan. En viktigt del är att utbilda Bibeläventyrare som undervisar mellanstadieelever i Bibelns äventyr utan att tolka texterna.
    För de församlingar som har ett skolsamarbete stöttar stiftet dem i att kvalitetssäkra det skolarbete som redan görs.

    Senaste året har Härnösands stift gjort en stor specialsatsning och utbildat 35 nya Bibeläventyrare, så att det totalt finns finns 58 utbildade personer i stiftet.
    Det finns mycket skrivet i läroplanen där vi i kyrkan kan komma in med vår spetskompetens.

    "Abrahams barn" är ett pedagogiskt material som är en bra ingång för religionsdialog i skolan. Det är inspirerat av att de tre religionerna kristendom, judendom och islam har samma rötter.

    Arnäs, Frösön och Södra Jämtlands kyrkliga samfällighet har varit försöksförsamlingar de senaste året och fått hjälp att skapa handlingsplaner för hur samverkan mellan skola och kyrka kan se ut.

    Stiftet erbjuder även hjälp för samordning kyrka-fotboll.

    Svenska kyrkans unga i Härnösands stift får med stiftets hjälp möjlighet att fördjupa sig i vad kristen tro betyder för var och en.

     

    Liksom skolan jobbar med lärande och undervisning gör även kyrkan det.

    Här finns en Julloppa att ladda ner, för samtal och lek kring Julevangeliet. ​

     

    Filer för nedladdning
    Redaktör och innehållsansvarig
    KNavet\100000gma,
    Ansvarig för intranätet Härnösands stift
    Maria Eddebo Persson, Stiftskansliet
    Uppdaterad
    2020-11-27
    X
    Dokumentid: 783814- Webid: 29147 - Unitid: 11