Kontomatchning

Under senaste året har man haft möjlighet att göra en kontomatchning så att man har kunna para ihop KNET och GBS-konton. 

Om man inte har haft något KNET-konto sedan tidigare har man under vecka vecka 35 fått ett brev hem till sin folkbokföringsadress med sitt nya konto.

Om man redan hade ett KNET-konto till tex GIP eller en E-post från Svenska kyrkan så kan man från måndagen 3 september logga in i de system som tidigare använt GBS-konto som inloggning. 

Missat att göra en kontomatchning?

Om du missat att göra en kontomatchning så är det inte för sent att göra det. Har du en KNET-konto och GBS-konto redan så behöver du kontakta din behörighetsadministratör som får beställa ett användarnamnsbyte på ditt GBS-konto eller så kan du kontakta kanslistöd. 

Har du bara ett GBS-konto sen tidigare så behöver behörighetsadministratören beställa ett KNET-konto och ett användarnamnsbyte på ditt GBS-konto. 

Om du inte vet vem din behörighetsadministratör så kan du alltid fråga en kollega . Om du inte har möjlighet till detta så kan du kontakta kanslistöd på 018 - 16 97 00 Knappval 2

Klicka här för att komma till kontomatchningen.

​Absolut sista datum för att kontomatcha en användare är 12 april 2019.

Kontomatcha dig själv

Kräver att du är inloggad på intranätet med ditt eget konto. 

Klicka här

Kontomatcha annan person

För att kontomatcha personer som inte själva loggar in på intranätet. 

Klicka här

Exakt vilken information du behöver registrera beror på om du har loggat in med ditt e-postkonto, GBS-konto eller FreeStore.

Om inte denna registrering genomförs kan det innebära att du som användare inte kommer att ha något konto när projektet lanseras, eller att vissa av dina behörigheter försvinner. Det är därför extremt viktigt att du hjälper oss, dig själv, och din behörighetsadministratör med detta så snart som möjligt.

Vanliga frågor om kontomatchningen

Måste konton som har skapats efter att kontomatchningen startade också matchas? 

Ja, alla konton måste matchas.

Vad händer om jag inte gör min kontomatchning?

Om du inte går igenom flödet för kontomatchning riskerar du att ditt konto tas bort vid lansering. Gäller både e-post i domänen KNET, GIP samt GBS-konto.

Kan jag som kontaktperson IT eller behörighetsadministratör se vilka av mina kollegor som genomgått kontomatchningen?

Via denna sida kan du se vilka av dina kollegor som matchat sig - OBS! Kräver anslutning till kyrknätet, samt behörigheten BAS-beställ eller Behörighetsadministratör. Logga in med GBS-konto. 

Rapport över matchade/omatchade konton per enhet

Kräver GBS-behörighet BAS-beställ eller Behörighetsadministratör

Klicka här

Väl inloggad kan du välja att lista matchade konton på de enheter du har behörighet till. Vi hoppas även kunna erbjuda en lista med omatchade konton, men där har vi arbete kvar att göra för att kunna presentera en sådan lista

Jag har loggat in på intranätet med mina inloggningsuppgifter för e-posten, vilka uppgifter ska jag ange i kontomatch? Min e-postadress slutar på @svenskakyrkan.se.

När du har loggat in med dina inloggningsuppgifter för e-posten så får du ange ditt personnummer. För att kunna slutföra matchningen måste du kryssa i rutan ” Jag godkänner att mina personuppgifter behandlas”. Efter slutförd matchning så visas en statussida.
På sidan visas:
• Ditt namn som finns hos folkbokföringen.
• Din e-postadress (@svenskakyrkan.se).
• Din arbetsgivare, den ekonomiska enhet som betalar för e-postkontot.

Jag har loggat in på intranätet med mitt GBS-konto, jag har en personlig e-postadress som slutar på @svenskakyrkan.se

GBS-konto (exempel: 010203fen) är det konto som ger dig tillgång till de gemensamma systemen.
När du har loggat in med ditt GBS-konto får du ange din personliga e-postadress (fornamn.efternamnn@svenskakyrkan.se). Om du anger en pastorats- eller funktionsbrevlåda kommer du inte att ha kvar någon inloggning till de gemensamma systemen efter lansering. 

För att kunna slutföra matchningen måste du kryssa i rutan ” Jag godkänner att mina personuppgifter behandlas”. Efter slutförd matchning så visas en statussida.

På sidan visas:
• Ditt namn som finns hos folkbokföringen.
• Din e-postadress (@svenskakyrkan.se).
• Din arbetsgivare, den ekonomiska enhet som betalar för e-postkontot. 

Hur vet jag att matchningen har lyckats?

Efter slutför matchning så skickas det ett e-postmeddelande till dig. Om du har en @svenskakyrkan.se så skickas meddelandet till den adressen. Om inte har en @svenskakyrkan.se adress så skickas meddelandet till den e-postadress som du angav i flödet.

Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?

Efter slutförd matchning så kan du kontrollera dina uppgifter via statussidan.

Varför kommer jag direkt till statussidan i matchningen?

Om din arbetsgivare/enhet är med i GAS fanns tillräckligt med uppgifter för att identifiera dina uppgifter. För att göra det har vi utgått från FLEX, Kyrksam, GBS och AD. Om det visas fel uppgifter på statussidan, var vänlig kontakta kanslistöd på 018- 16 97 00.

Det kan också vara så att du finns registrerad i Kyrksam med din e-postadress @svenskakyrkan.se och har ett konto i gemensamma behörighetssystemet. Då fanns också tillräckligt med uppgifter för att göra matchningen.

Om det visas fel uppgifter på statussidan, var vänlig kontakta kanslistöd på 018- 16 97 00.

Det kan också vara så att du redan gått igenom matchningsflödet och själv matchat dig.

Vad gäller kring insamling av personuppgifter i samband med matchningen?

Kontomatchningen är en obligatorisk förutsättning för att kunna fortsätta använda IT-systemen som kyrkostyrelsen tillhandahåller, och den innebär i sak inte någon ny behandling av personuppgifter än som gjorts tidigare utan görs för samma ändamål och i samma omfattning. Att använda IT-systemen är för många ett krav för att kunna utföra sitt arbete. 

Har du frågor om behandling av personuppgifter för användningen av IT-system kan du kontakta din arbetsgivare.​

Vad gör jag om matchningen är fel?

Om något är fel med din matchning, kontakta kanslistöd på 018 – 16 97 00.

Vad gäller kring opersonliga konton?

Funktionsbrevlådor, samt resurskonton för skrivare, system eller skärmar behöver inte kontomatchas, och kommer heller inte att hanteras i den nya behörighetswebben. Använder man ett påhittat personligt konto som inte kan knytas till ett eget personnummer kommer det att tas bort. Kontakta Kanslistöd för att få råd om vilka alternativ som finns. Riktlinjen är dock att enbart personliga konton skall användas för åtkomst till GIP-skrivbord.

Hur kan jag matcha en kollega som inte är på plats?

Har du kollegor som inte har möjlighet att själva matcha sina konton kan du som administratör göra matchningen åt dem via denna länk: https://internwww.svenskakyrkan.se/kontomatch?mode=manual

Om du ska matcha ett AD-konto (@svenskakyrkan.se) så behöver du användarens fullständiga personnummer för att kunna slutföra matchningen.

I formuläret uppmanas du  att ange en e-postadress, det är den adressen som bekräftelsen på matchningen skickas till.   

Vi har GBS-konton för externa leverantörer, exempelvis begravningsbyråer, hur hanterar vi dem? 

När det gäller matchningar och knet-konton för användare på begravningsbyråer så får detta göras från den enhet som lagt upp behörigheten. Den enheten får också stå får kostnaden för kontot tills annat bestäms. Det räcker att enheten ser till att det blir en matchning på kontot. Antingen så skickas länken om matchning till de som har konton, eller också gör enheten ”matchning för annan person”. Kanslistöd kan svara på frågor kring detta. Den typ av konto som då kommer att skapas upp är ”personligt konto utan e-postadress”.   ​

Redaktör och innehållsansvarig
Johan Gahlin, Avdelningen för gemensamma funktioner
Uppdaterad
2019-09-06