Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Digital arbetsplats

    Skapa team eller yammernätverk

    Innan du skapar ett team eller ett yammernätverk i applikationen Teams behöver du fatta några beslut.

    Innan du skapar ett nytt team eller ett yammernätverk behöver du fundera igenom vad det ska användas till, alltså syftet. Dessutom behöver du identifiera vilka två som ska vara ägare för teamet eller administratör som det heter i ett yammernätverk. 

    Innan du skapar ett Team behöver du göra vissa ställningstaganden

    Ställningstagandena finns till för att skapa tydlighet, trygghet och för att ditt team ska bli så användbart som möjligt.

    De två viktiga grundfrågorna vid skapandet av ett team eller yammernätverk är vilka det är till för och hur det ska användas. Måste alla medlemmar i teamet vara inomkyrkliga, det vill säga ha @svenskakyrkan.se-adresser eller får även externa användare läggas till?

    Tekniskt är det möjligt att lägga till externa användare som gäster i ett team. De får i princip samma behörigheter att läsa och bidra i teamet men markeras på ett lite annorlunda sätt i chatten. 

    Beslutet om vilka som får vara med i teamet avgör till viss del hur det kan användas. Finns det begränsningar i vad som får delas om externa gäster är med i teamet? Dessa beslut och regler behöver kommuniceras överst i chattråden så att alla kan gå tillbaka och ta del av dem. 

    Observera att anställda i Svenska kyrkan behöver vara anslutna till Microsoft 365. Deras e-postadresser finns i systemet men de kan inte aktiveras som deltagare i ett team utan licens. 

    Den som skapar teamet eller yammernätverket ansvarar för att informera kollegor om hur teamet ska användas. 

    För att skapa ett team eller ett yammernätverk behöver du vara inne i Teams. 

    Foto: Skärmdump

    I listen till höger hittar du olika ikoner, bland annat pratbubblan för dina chattar, silluetterna som symbolicerar dina teams och så vidare. Där finns också verktyget för att skapa ett nytt team eller yammernätverk(se pilen markerat med ett i bilden). Om du inte ser det vid första anblicken, klicka på de tre prickarna (se pilen markerat med en tvåa i bilden) och välj den bland alternativen som visas då. 

    Skapa ett team

    Välj att skapa ett team genom att checka i cirkeln för Team. Skriv in teamets namn när du valt ett som gör att det är så lätt som möjligt att förstå vad teamet är till för. Skriv in det i fältet markerat med ett i bilden nedan. Den ekonomiska enhet du som skapar teamet tillhör läggas till sist i teamets namn. 

    Förklara syftet med teamet. Vad är det till för och vilken typ av innehåll kan medlemmarna förvänta sig här. Fyll i beskrivning och syfte i fältet marketerat med två i bilden nedan. 

    Foto: Skärmdump

    Alla team behöver två ägare. Du som skapar teamet blir automatiskt ägare, det går att ändra när teamet finns på plats. Fyll i ytterligare en ägare i fältet markerat med tre i bilden ovan. (De förskapade organisatoriska teamen som varje ekonomisk enhet har tillgång till som stöd i internkommunikationen får till en början ägare från de som varit med i det lokala införandeteamet av Microsoft 365. För att byta ägare i just dessa team, kontakta kanslistöd)

    När alla dessa tre fält är ifyllda aktiveras knappen "Skapa". Klicka på den och teamet är skapat. Du, som står som teamets ägare kan nu lägga till övriga medlemmar och ytterligare funktioner om ni önskar. 

    Skapa yammernätverk

    För att skapa ett yammernätverk väljer du att checka i cirkeln yammernätverk. Du skickas vidare till formuläret för att skapa ett nätverk i Yammer. 

    Observera att det är viktigt att du väljer ut två personer som administratörer för nätverket så att det alltid finns någon som kan ha ansvar för det. 

    Redaktör och innehållsansvarig
    Ulrika Ekberg, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Digital arbetsplats
    Ulrika Ekberg, Kommunikationsavdelningen
    Uppdaterad
    2022-07-01
    X
    Dokumentid: 1459520- Webid: 1395741 - Unitid: 2147483042