Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Digital arbetsplats

    Multifaktorautentisering och villkorsstyrd åtkomst

    När du loggar in med hjälp av en extra säkerhetskod i mobilen använder du en så kallad multifaktorautentisering (MFA).

    Multifaktorautentisering betyder att när du loggar in i den digitala arbetsplatsen med användarnamn och lösenord och behöver använda en kod som du får via mobilen. Den kan genereras i en app, skickas med SMS eller ringas in. Det är en smart funktion som du säkert stött på det om du exempelvis ansluter till din internetbank. När du ska logga in räcker det inte med ett användarnamn och lösenord - du behöver också trycka “ok” på din mobiltelefon eller mata in en sifferkod du fått per SMS.

    En illasinnad person som kommit över ditt lösenord kommer således inte så långt. Efter att ha tryckt på “logga in” så tar det stopp. Den illasinnade har ju inte tillgång till appen eller kod på din mobiltelefon.

    Ta reda på hur du bör skydda din mobil.

    Svenska kyrkan har utifrån branschstandard valt att göra multifaktorautentisering obligatoriskt för alla användare, bland annat för att etablera en stabil grund i skyddet av personuppgifter. Därför behöver du ange ditt mobilnummer när vi loggar in första gången. Lägg till ditt jobbmobilnummer när du får frågan. Det är så din användare av den digitala arbetsplatsen kopplas ihop med din mobil och så du kommer kunna använda appar och mobilpass. 

    Observera att du måste ha korrekt information i behörighetswebben för att ditt önskade mobilnummer ska ligga kvar i Microsoft 365. 

    Uppdatera ditt mobilnummer eller aktivera en enklare metod att autentisera dig genom en app istället för via sms

    Villkorsstyrd åtkomst

    Villkorsstyrd åtkomst är precis vad det låter som. Såväl användare som administratörer kan ange specifika villkor som måste vara uppfyllda för att någon till exempel ska kunna komma åt en fil, ett system eller ett e-postmeddelande.

    Ett exempel på detta är kopplat till såväl informationsklassning som multifaktorautentisering. Istället för att säga att ett dokument klassat som “enhetsintern” alltid kräver en extra multifaktorinloggning, så går det istället att ställa in så att en extra multifaktorinloggning endast krävs om du försöker öppna dokumentet från något annat än din jobbdator.

    Tanken är att identifiera mer riskfyllda beteenden, t.ex. då en användare är på resande fot eller använder privat utrustning, och då lägga på ytterligare lager säkerhet. På detta sätt behålls enkelhet och användarvänlighet så långt det är möjligt vid “normal” användning.

    Redaktör
    Ulrika Ekberg, Kommunikationsavdelningen
    Innehållsansvarig
    David Axelson-Fisk, Digital arbetsplats
    Ansvarig för intranätet Digital arbetsplats
    Ulrika Ekberg, Kommunikationsavdelningen
    Uppdaterad
    2020-12-09
    X
    Dokumentid: 1475002- Webid: 1395741 - Unitid: 2147483042