Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Digital arbetsplats

    Logga in

    Logga in på datorn genom att ange din e-postadress som användarnamn för att Microsoft 365 ska fungera optimalt.

    Vill du jobba i molnet (det vill säga hitta dina filer och alla verktyg via en webbläsare) behöver du logga in på ditt Microsoft 365-konto.  

    Logga in på datorn med din e-postadress 

    För att Microsoft 365 ska fungera optimalt ska du alltid logga in på din dator genom att ange din e-postadress som användarnamn (oftast fornamn.efternamn@svenskakyrkan.se).  

    När du loggat in på datorn gör du som vanligt för att hitta dina verktyg och filer.  

    Många verktyg som ingår i Microsoft 365 och Officepaketet finns som så kallade skrivbordsappar på din dator. Du hittar dem bland övriga verktyg och program genom att klicka på windowssymbolen nere till vänster. 

    Dina filer når du genom att öppna Utforskaren och klicka på mappen OneDrive. 
    Läs om hur du sparar filer i OneDrive

    Logga in på ditt Microsoft 365-konto 

    För att komma åt verktyg och filer även via webbsidan office.com måste du logga in på ditt Officekonto och bekräfta att du är du. Det gör du med hjälp av din mobil och något som kallas multifaktorsautentisering. 

    Skydda din mobil.

    Du behöver logga in för att ​

    Du behöver inte logga in om du ska  

    • sitta på jobbet och använda din jobbdator. Då kommer du åt alla filer och Microsoft 365-verktyg via skrivbordet.  
    • jobba via appar i mobil eller surfplatta. Så länge du installerat de appar du vill använda behöver du inte logga in för att komma åt innehållet i apparna. 

    Använd mobilen för att bekräfta att du är du 

    För att logga in i Microsoft 365 behöver du bekräfta att du är du. Detta gör du med så kallad multifaktorsautentisering (MFA) som fungerar på liknade sätt som våra bank-id. Kontakta kanslistöd om du absolut inte har möjlighet att använda mobilen för att autentisera dig, kan gälla exempelvis fängelsepräster som inte får ta med mobilen in på anstalten. 

    Kontakta kanslistöd.

    Logga in så här med hjälp av mobilen: 

    1. Skriv in office.com i datorns webbläsare. 
    2. Klicka på Logga in.  
    3. Knappa in samma lösenord du använder för att logga in på datorn.  
    4. Klicka på Logga in. Får du följande felmeddelande (se bild nedan) betyder det att du behöver koppla upp dig mot kyrknätet. Detta gör du till exempel med VPN. Möts du av detta är du inte uppkopplad till kyrknätet, varken via arbetsplatsens nätverk eller VPN.

      Foto: Skärmdump, Ikon

      Om du inte har möjlighet att vara uppkopplad mot kyrknätet på något sätt, måste ditt mobilnummer vara korrekt angivet i Behörighetswebben så att kanslistöd kan ge dig support. 
    5. Bekräfta inloggningen med hjälp av din mobil.  I första läget får du ett sms med en kod du skriver in.

    Förenkla inloggningen med autentiseringsappen för att loggar in

    Använd appen Microsoft Authenticator för att slippa skriva in en kod du fått på sms varje gång du ska logga in.

     

    Foto: Skärmdump, Ikon

    Läs mer om säkerhet och multifaktorautentisering

    1. För att ändra eller lägga till autentiseringsmetod behöver du vara uppkopplad mot kyrknätet. Detta gör du genom att vara uppkopplad direkt på kyrkans nätverk, koppla upp dig via VPN eller använd en webbläsare i Nya fjärrskrivbordet (som ersatt GIP-skrivbordet). 
    2. Gå till Microsofts webbplats för multifaktorautentisering
    3. Klicka på Lägg till metod. 
      Här syns att det redan finns en vald authentiseringsmetod, nämligen sms till mobilnummer.

      Här syns att det redan finns en vald authentiseringsmetod, nämligen sms till mobilnummer. Foto: Skärmdump, Ikon

    4. Välj metoden Autentiseringsapp (se bilden nedan) och klicka på Lägg till. Klicka på den lilla pilen för att välja metoden autentiseringsapp.

      Foto: Skärmdump, Ikon

    5. Om appen inte finns förinstallerad i din telefon, hämta den där du brukar ladda ner appar (Appstore eller Google Play beroende på vilken sorts mobil du har) innan du går vidare.
    6. Klicka på nästa (se bild nedan).

      Foto: Skärmdump, Ikon

    7. Para ihop din användare på i Microsoft 365 i datorn med appen Authenticator i din telefon. Detta kallas för att du konfigurerar ditt konto (se bild nedan). Klicka på Nästa. 

      Foto: Skärmdump, Ikon

    8. En QR-kod visas på din datorskärm, spar den på skärmen (se bilden nedan) och gå vidare till telefonen.

      Foto: Skärmdump, Ikon

    9. Öppna mobilappen Authenticator och välj Lägg till konto (genom att klicka på plusstecknet uppe till höger i bild A nedan), välj Arbets- eller skolkonto (B i bilden nedan). 

      Foto: Skärmdump, Ikon

    10. Skanna QR-koden på datorn från autentiseringsappen i din telefon. 

      Foto: Skärmdump, Ikon

    11. I datorn ombeds du godkänna meddelandet som är skickat till appen (A i bilden nedan), gör det genom att klicka på Godkänn i appen (B i bilden nedan).

      Foto: Skärmdump, Ikon

    12. Klicka på Nästa (se A i bilden ovan).
    13. Nästa steg är att ändra Standardinloggningsmetod till appen Microsoft Athenticator som vi nyss installerade och testade. Klicka på Ändra Startsidan enligt bild nedan.

      Foto: Skärmdump

    14. Välj Microsoft Authenticator - meddelande se bilden nedan.

      Foto: Skärmdump

    15. Klicka på Bekräfta enligt bild nedan. 

      Foto: Skärmdump

    16. Nu ser det ut som i bilden nedan, standardinloggningen är ändrad och du är färdig.

      Foto: Skärmdump

    ​Nästa gång du behöver autentisera dig för att logga in i Microsoft 365 behöver du bara öppna appen Authenticator och klicka på Godkänn. 

    Logga in i Teams

    Teams appen på datorn är inställd på att starta upp och logga in dig automatiskt nrä du startar din dator. Ibland kan dock detta fela och då måste man skriva över inloggningsuppgifterna. Starta upp teams och följ nedan steg.

    Om du inte ser motsvarande på din dator (se bild nedan) så gå direkt till punkten om att tömma windows chachen.  ​

    Skriv in en påhittad e-postadress och klicka "sign in".

    Skriv in en påhittad e-postadress och klicka "sign in". Foto: Skärmdump, Ikon

    1. Skriv in fel e-postadress (I exemplet har vi lagt till 2 st 3:or efter efternamnet, men huvudsaken är att det är en icke-existerande mejladress) och klicka på "sign in".​
    2. I nästa steg öppnas ett nytt fönster: Se till att du anger den korrekta adressen​ (se bild nedan)
      Skriv in din korrekta e-postadress

      Skriv in din korrekta e-postadress Foto: Skärmdump, Ikon

    3. Klicka på Nästa-knappen och skriv in lösenord

    Nu ska det fungera.

    Redaktör och innehållsansvarig
    Ulrika Ekberg, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Digital arbetsplats
    Ulrika Ekberg, Kommunikationsavdelningen
    Uppdaterad
    2022-04-21
    X
    Dokumentid: 1500004- Webid: 1395741 - Unitid: 2147483042