Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Webbhjälp

    Webbanalys

    Webbanalys och webbstatistik är viktigt för att kunna prioritera dina satsningar med webbpublicering.

    Vad gör besökarna på min webbplats?  Hur kan jag förbättra möjligheterna att de kan utföra sina uppgifter samtidigt som jag får ut Svenska kyrkans budskap?  Webbanalys och webbstatistik är viktigt för att kunna prioritera dina satsningar med webbpublicering.  

    Webbgruppen har inte resurser för att supporta frågor kring webbstatistik.  Med några kortare instruktioner finns ändå möjligheten att ta sig ganska långt in i Google Analytics, statistikverktyget för svenskakyrkan.se.  

    För en guide i hur du startar upp ditt eget Google Analytics konto, klicka här.  Där du sedan själv kan läsa av din statistik så regelbundet du önskar.  

    Definitioner 

    För att göra intåget i Google Analytics så smärtfritt som möjligt finns några begrepp som är bra att känna till.  Och att hålla isär.  En helt extern bloggpost som också går igenom några av webbanalysens viktiga begrepp finns här.  

    Unika besökare

    Unika besökare är synonymt med besökare.  Begreppet hänvisar egentligen inte till personer utan till webbläsare.  För varje webbläsare du använder är du en unik besökare.  Du kan alltså räknas som tre besökare om du går till en sida via Internet Explorer, Google Chrome och Firefox, även om du sitter vid samma dator.  Går du sedan till samma sida via mobilen och en av dina webbläsare hemma är du plötsligt fem besökare.  

    Genom att placera en textfil i din webbläsare kan statistikverktyget känna av om du återkommer till sidan och räknar dig bara en gång som unik besökare.  Denna textfil kallas kaka (cookie).  

    Besök

    Ett besök mäter en sammanhängande session eller sammanhängande klickström som varar en viss period.  Traditionellt är denna period 30 minuter.  

    Sidvisningar

    Varje gång en besökare laddar en sida räknas det som en sidvisning. 

    Exempel

    Tänk dig att du går in på en webbplats, klickar på två länkar och sedan tar en timmes lunch innan du fortsätter att klicka dig vidare.  Det räknas som att du gjort två besök enligt statistikverktygets regler.  Du är dock fortfarande bara en unik besökare.

    Nyckeltal

    Det finns alla möjligheter att klicka sig runt i Google Analytics och hitta både det ena och det andra att mäta och kika på.  För att ge dig en möjlighet att hoppa in och börja analysera något utan att behöva sätta dig in i allt på en gång har webbgruppen ett förslag på rapport (en så kallad dashboard).  Se information i högerspalten för användbara länkar.

    I dashboarden finns det vanligaste nyckeltalen redan inlagda, redo att plocka data från just din webbplats.   

    Nya besök

    När en besökare från just denna kakan (cookien) besöker för första gången under just detta intervall.

    Avvisningsfrekvens

    Avvisningsfrekvens, ofta kallad bounce rate, är när en besökare inte klickar sig vidare inom webbplatsen utan lämnar den efter första sidan.  

    Bra eller dåligt blir lätt en första tanke när avvisningsfrekvens diskuteras.  Faktiskt är det inte möjligt att ge ett snabbt och tydligt svar på den funderingen.  Var sajten inte intressant så besökaren stack, då är det så klart dåligt med hög avvisningsfrekvens.  Var det å andra sidan så att besökaren fick precis den information som behövdes för att nöjd gå vidare därifrån, då är hög avvisningsfrekvens målet med sidan. 

    Tänk efter vilken typ av information som finns på sidor med hög avvisningsfrekvens för att göra det tydligare.  Är det en kalender, jag vill veta var och när…  Eller en sida med massor av text och interna länkar…

    Rapportens innehåll

    Länken till höger leder till en rapport/dashboard som innehåller unika besökare och besök.  Där framgår också hur många procent av besöken som kommer från nya besökare (alltså antalet webbläsare som laddat sidan som inte sedan tidigare räknats som besökare) och hur många sidvisningar som gjorts. 

    Du kan också se hur många besök som kommer från mobila enheter, alltså läsplattor och mobiltelefoner.  Du kan se varifrån användaren kommer och trafikkällor.   

    Slutligen finns information om vilka dina mest besökta sidor är och vilka sökord som använts för att hitta till din webbplats.  Du kan också ta del av avvisningsfrekvensen för dina mest välbesökta sidor.

    Redaktör och innehållsansvarig
    Ulrika Wippel, Kommunikationsavdelningen
    Uppdaterad
    2014-10-23
    X
    Dokumentid: 784405- Webid: 129951 - Unitid: 2147483318