Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kommunikation

    Kommunikation - Ukraina

    Ukraina

    Ukraina Foto: Magnus Aronsson

    [2022-05-03 13:09]

    I april gjorde vi en enkät riktad till kommunikatörer om kommunikation och behov av stöd i kommunikationsarbetet med anledning av Ukraina. Insiktsanalysen visar att vi inte når utanför kyrkbubblan, men också på att vi kan stärka kommunikationen med gruppen under 35 år.

    Kriget är inte över - kyrkan orkar hålla i och hålla ut

    Kriget har pågått länge nu och Svenska kyrkan behöver visa att vi uthålligt orkar finnas där. För människor i deras oro, påverkade vardag och sökande efter hopp  Tro på människor och ett bättre värld. För människor på flykt - och de som är kvar i Ukraina. Sverige kommer att på många sätt märka av krigets konsekvenser under året, inte minst när det gäller frågor kring Nato, Sveriges engagemang för Ukraina och det kommande riksdagsvalet. Krigets konsekvenser är fortfarande aktuella.

    Nästan 260 svar av 3oo enheter med kommunikatör

    Först av allt - ett stort tack alla som i april efter Digi-kom tog sig tiden att besvara enkäten. Jag har läst alla frisvar - tankar och mail. Det har gett en viktig bild av läget just nu:

    Stöd till människor på flykt - behov av volontärer/ideella

    Var femte församling har ingen verksamhet för människor på flykt. Det vanligaste stödet, nästan varannan, har stöd i form av mötesplatser för asylsökande och nyanlända, samtalsstöd, stöd i kontakt med myndigheter, språkcafé och utdelning av kläder. Var femte ger stöd i form av sociala aktiviteter som utflykter och grillkvällar. 

    Varannan församling har behov av frivilliga

    ​50 procent av församlingarna tror att behovet av volontärer/ideella kommer att öka. var fjärde vet inte än och var femte församling bedömer att behovet är oförändrat. 90 procent  har främst rekryterat volontärer/ideella har främst gjort det bland de man redan har. Varannan har använt sociala medier eller sin församlingstidning.

    Stöd till människor med oro i Sverige​
    - att sätta ord på det som är viktigt för människor.

    Lite fler än 40 procent av församlingarna hänvisar till jourhavande präst eller aktiviteter i församlingen för samtal och stöd. Var femte församling gör ingen extra insats. Skulle enkäten skickas ut igen skulle frågor om hur man sätter ord på människors oro och att ingen ska behöva vara ensam med sina farhågor om krig och en orolig värld finnas med. 

    Kommunicerar din församling/pastorat med anledning av Ukraina? 

    Fem procent av församlingarna hade den 20 april när enkäten stängdes inte gjort någon särskild kommunikation. De allra flesta, 76 procent har information på sin församlings webbplats. Var femte hade kommunicerat med filmer eller på annat sätt i sociala medier och var tredje församling via församlingstidningen. 

    Behovet av stöd gäller främst sociala medier
    - här kan vi hjälpas åt

    Nästan 70 procent av församlingarna/pastoraten vill ha filmer att dela på sociala medier och lite mer än var tredje vill ha artikelförslag till församlingstidning. 40 procent vill ha stöd för räckvidd via nationella inslag på TV. 

    Vad händer nu?

    Kyrkokansliet har inte fått något uppdrag att kommunicera brett med anledning av Ukraina, men vi kan använda de verktyg som finns och varandra som inspiration.

    Insikter till hjälp för att komma utanför kyrkbubblan

    ​Vi vet att gruppen under 35 år är svår att nå och svår att bygga relation med. Men var tredje 90-talist och var femte icke medlem kan tänka sig att göra gott för andra som volontär/ideellt engagerad OM uppdraget är kort, enkelt och när det passar den egna planeringen. Det kan vara allt från att hjälpa till att hitta en cykel till någon som behöver till enkla uppdrag på ett språkcafé. Inte minst de som är födda på 00-talet har en positiv inställning till detta. 

    Målgrupper - att använda i sin kommunikation

    • 35 år och yngre – så kan du hjälpa - ekonomiskt och som volontär
           Berättar hur i deras kanaler och sammanhang - hjälper tillsammans i handling
    • 35 år och yngre - krisen och livet – oro och brist på hopp - gröna gruppen
       
         Vi visar att vi förstår att livet känns svårt. Var finns hoppet när allt verkar gå åt
           skogen?
    • Mitt i allt 25–50 år: Föräldrar som bär mångas oro - gula gruppen
           Här har vi en grupp i kläm - mellan oroliga föräldrar, oroliga barn och ett livspussel. 
    • 44 + Krisen och ensamheten – oro och engagemang
           
      Här har vi en grupp i ensamhushåll, som både söker engagemang för att bryta sin
           egen ensamhet, sitter ensamma med svåra nyheter från kriget och som vill bli tagn
           i anspråk, inte minst i den gröna gruppen.
    • Segment icke medlemmar ·  samhällsnytta  
           Inte medlem – du är välkommen – att hjälpa till och med din oro ·      

    Data om olika åldersgrupper under rubriken livshändelser och gula, röda, gröna gruppen finns på intranätet under /målgrupper

    Har du frågor om enkäten? Funderar du på att göra en kommunikationsinsats? Berätta gärna: magdalena.widmark@svenskakyrkan.se

    Redaktör och innehållsansvarig
    Magdalena Widmark, Kommunikationsavdelningen
    Ansvarig för intranätet Kommunikation
    Redaktionen Kyrkokansliet, Kommunikation
    Skapad
    2022-05-06
    X
    Dokumentid: 1583754- Webid: 21464 - Unitid: 2147483526