Nu är IT-stödet för KAE öppet

Det nya IT-stödet i Public360 är redo att användas. Kontakta din lokala behörighetsadministratör för att få behörigheten Ansökan KAE som du måste ha för att använda systemet.

Kyrkoantikvarisk ersättning, KAE, är statens kompensation för det ansvar Svenska kyrkan tar för de kyrkliga kulturminnena genom bestämmelserna i kulturmiljölagen (1988:950).

Hittills har församlingar och pastorat sökt KAE-medel genom att skicka in sin ansökningsblankett och tillhörande handlingar fysiskt till stiftet. Från och med i år sker ansökan genom ett IT-stöd i Public360 vilket innebär att ansökan sker helt digitalt.

Åtkomst och behörigheter

För att kunna söka KAE via Public360 behöver du behörigheten Ansökan KAE. Din lokala behörighetsadministratör skapar behörigheten åt dig i behörighetswebben.

Om du inte arbetar i GIP så kommer du även att behöva ladda ner och installera ett program som ger dig möjlighet att ladda upp och redigera filer.

Här hittar du mappen med programmet och en beskrivning av hur du installerar det.

Utbildning

Nu finns även en e-utbildning i hur man söker KAE i det nya IT-stödet.

Du hittar utbildningen här.

Stiften ger stöd och support

Ditt stift hjälper dig med alla frågor du har kring hur man söker KAE, till exempel om det du tänkt göra är berättigat till KAE och hur stort stödet för en åtgärd kan bli. Stiftet kan också svara på frågor kring vilket underlag som ska skickas med. En god start är alltså att först vända dig till ditt stift.

Här hittar du kontaktuppgifter till stiften.

Om din behörighetsadministratör har frågor kring behörigheter kan hen vända sig till Kanslistöd för att få hjälp. När det gäller tekniska problem och fel i Public360 kan du också vända dig till Kanslistöd.

Läs mer om det nya IT-stödet för KAE här.

Redaktör och innehållsansvarig
Gabriella Lange, Avdelningen för gemensamma funktioner
Uppdaterad
2019-11-20