Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Ekonomi och finans

    Bedrägeriförsök

    [2018-03-07 14:35]

    Bluffakturor!

    Det blir allt mer vanligt med olika typer av bedrägeriförsök gentemot organisationer och företag, bland annat bluffakturor. Det finns företag som inte marknadsför sig med seriösa medel. Detta innebär att man bör vara extra försiktig och tänka igenom sitt beslut noga innan man gör en beställning.

    Läs alltid noggrant igenom ALLA erbjudanden och fakturor! Glöm inte att informera extra- och sommarpersonal då sommaren är en period då dessa företag är särskilt aktiva. Var alltid misstänksam mot företag som säljer via telefon eller per fax. Observera att vissa erbjudanden kan se ut som ändringsblanketter eller fakturor men de har i väldigt liten text någonstans ordet Erbjudande. Läs den finstilta texten noga!

    Det förekommer också att vissa av företagen skickar ut så kallade ångerblanketter till de som framfört klagomål om att de inte gjort någon beställning av den aktuella varan eller tjänsten. Tänk på att om du skriver under ångerblanketten medger du därigenom att du har gjort en beställning!

    Om du har fått en bluffaktura eller order som inte är riktig så bör företaget som skickat fakturan polisanmälas. Mer information om detta finns på Svensk Handels webbplats:

    http://www.svenskhandel.se/verksam-i-handeln/sakerhetscenter/varningslistan/hantera-bluffaktura/

    Kontokortsbedrägerier

    Kontokort - Så kan du minska risken för bedrägerier

    Så kallade distansbedrägeri ("skimming") med kontokort ökar. Man avser med dessa begrepp dels att en bedragare beställer varor eller tjänster (oftast via internet)och uppger en annan persons namn och kortnummer varifrån det beställda betalas, dels att en bedragare förfalskar eller ompräglar kort.

    1/3 av alla kontokortsbedrägerier sker med hjälp av information som bedragarna kan få utan att kortinnehavaren fått sitt kort stulet.

    För att kunna utföra dessa brott behövs kortets nummer och giltighetstid, något som står skrivet på många kvitton/ slippar som man får tillbaka när man betalt sitt inköp med kort.

    Man kan förhindra att brott begås genom att;
    • Alltid ta väl hand om kvittot/ slipen vid ett köp (aldrig kasta det i en papperskorg/ pappersinsamling)
    • Förvara alltid PIN-kod åtskilt från kort
    • Ha alltid uppsikt över kortet (precis som över kontanter)
    • Ha kontroll över alla transaktioner som sker på kontot, även mindre belopp

    Vid misstanke om att obehörig har dragit pengar från kontot ska händelsen reklameras till kontokortsföretaget/banken. De har därefter bevisbördan för att det verkligen är kortinnehavaren som godkänt köpen, antingen via legitimation eller PIN-kod.

    Om inte kontokortsföretaget/banken kan ta fram bindande bevis ska de lämna ersättning.

    Redaktör och innehållsansvarig
    Carina Eiritz, Ekonomi- och finansavdelningen
    Skapad
    2018-03-07
    X
    Dokumentid: 1385035- Webid: 102661 - Unitid: 2147483357