Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Arbetsgivarorganisationen

    (F)riskbedöma

    Riskbedömningen är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet som varje arbetsgivare ska utföra. Man ska bedöma om det finns risk att medarbetarna drabbas av skador eller ohälsa. Denna riskbedömning ska dokumenteras.

    I Arbetsmiljöverkets föreskrifter finns råd och kommentarer, vilka ger bra vägledning för arbetet.

    Det är viktigt att medarbetarna är delaktiga i arbetet med att bedöma risker i de arbetsuppgifter och den arbetssituation de har och i det förändrings- och utvecklingsarbete som påverkar det egna arbetet. Likaså ska samverkan ske med skyddsombud eller andra fackliga företrädare.

    Det är lätt att se den mänskliga faktorn som orsak när det hänt en olycka eller när ohälsa uppträder. Ofta är de grundläggande orsakerna dock en kombination av mänskliga, tekniska och organisatoriska faktorer. Teknik, arbetsinnehåll, arbetsrelationer och arbetsorganisation påverkar oss fysiskt, psykiskt och socialt. Därför är det viktigt att bedöma risker i alla de aspekterna löpande och särskilt vid förändringar i struktur, organisation och verksamhet.

    Om någon arbetstagare råkar ut för ohälsa eller olycksfall i arbetet och om något allvarligt tillbud inträffar i arbetet, ska arbetsgivaren utreda orsakerna så att risker för ohälsa och olycksfall kan förebyggas i fortsättningen.

    Ha gärna också med friskperspektiv i arbetet med riskbedömning, det vill säga gör en
    (f)riskbedömning.

    Snabblänkar

    Skapad:2020-01-30 16:22:00

     

     

     

     

     

    Redaktör och innehållsansvarig
    Redaktionen Arbetsgivarorganisationen, Arbetsgivarorganisationen
    Uppdaterad
    2021-01-19
    X
    Dokumentid: 1244580- Webid: 39109 - Unitid: 2147483406