Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Arbetsgivarorganisationen

    Åtta friskfaktorer

    Genom att arbeta aktivt, systematiskt och långsiktigt har arbetsgivare stor chans att skapa en god arbetsmiljö och låg sjukfrånvaro. Forskning om vad som bidrar till ett hälsofrämjande arbetsliv visar att följande åtta friskfaktorer är viktiga:  

    1. Ett närvarande, tillitsfullt och engagerat ledarskap. Uppföljning och feedback sker i direktkontakt mellan chef och medarbetare, i möten avsatta för feedback, på arbetsplatsträffar eller direkt ute i verksamheten. Chefen är lätt att komma i kontakt med, för samtal på plats eller via telefon eller e-post.

    2. Delaktighet och möjlighet att påverka beslut. Det finns formella forum där medarbetare kan dela med sig av sina erfarenheter och idéer till förbättring. Forumen kan också vara informella, som samtal i korridoren eller på fikarasten. Det finns också system för att föra synpunkter vidare uppåt och neråt i organisationen.

    3.  En välutvecklad kommunikation och feedback. En välutvecklad kommunikation och feedback mellan chef och medarbetare, på möten och informellt vid spontana samtal.

    4. Ett välfungerande systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) i vardagen. Det systematiska arbetsmiljöarbetet är väl integrerat i den dagliga verksamheten.

    5. Ett väl fungerande rehabiliteringsarbete för kort- och långtidsjukfrånvaro. Det finns kunskap och överblick över sjukfrånvaron i organisationen. Tidiga signaler på ohälsa hos medarbetarna fångas upp. Arbetet anpassas för den som har en period av nedsatt arbetsförmåga. Verksamheten har ett systematiskt sätt att ta kontakt med sjukskrivna medarbetare. Det finns tydliga rutiner för när chefen eller arbetsledaren ska höra av sig, till exempel genom telefonkontakt. Närmaste arbetsledare tar emot sjukanmälan. Det finns en flexibilitet när en medarbetare ska tillbaka i arbete efter en sjukskrivning. Om det behövs ändrar man i schemat, tar bort eller byter ut arbetsuppgifter. Vid behov söker man stöd hos till exempel företagshälsovården.

    6. En rättvis och transparent organisation. Arbetsplatsen uppfattas som rättvis genom att regler och värderingar omfattar alla och ingen särbehandlas. Medarbetarna hålls informerade om händelser i organisationen som är av betydelse för dem.

    7. Kompetensutveckling hela karriären och möjlighet till anpassning och byte av arbetsuppgifter. Medarbetare uppmuntras att pröva nya arbetsuppgifter och skaffa ny kompetens, till exempel vid utvecklingssamtal.

    8. Prioritering av arbetsuppgifter vid hög arbetsbelastning. Vid hög belastning får medarbetarna hjälp att prioritera bland arbetsuppgifterna. Det finns en kultur av att uppmärksamma om någon i personalen ställer alltför höga krav på sig själv och tar på sig för mycket att göra.  

    Film om friskfaktorer

    Länk till sidan Forskning och utveckling

     

    Lär dig mer om arbetsmiljö

     

    Snabblänkar

    Skapad:2020-01-30 16:22:00

     

     

     

     

     

     

    Redaktör och innehållsansvarig
    Redaktionen Arbetsgivarorganisationen, Arbetsgivarorganisationen
    Uppdaterad
    2021-01-19
    X
    Dokumentid: 1525789- Webid: 39109 - Unitid: 2147483406