Rättigheter och skyldigheter regleras i lagar, t ex Arbetsmiljölagen och Lagen om anställningsskydd (LAS), men också i avtal som slutits med våra fackliga organisationer. På intranätssidan Avtal och lagar hittar du information om olika arbetsrättsliga lagar, avtal och policys som reglerar personalområdet.
Arbetsgivarens skyldigheter
Arbetsgivaren har flera skyldigheter mot dig som arbetstagare – inte minst att betala ut lön och se till att du kan ta del av de anställningsförmåner som finns i ditt anställningsavtal och i kollektivavtalet.
Arbetsgivaren och din chef ansvarar också för att du har en god arbetsmiljö.
Arbetstagarens skyldigheter
Som arbetstagare är du skyldig att:
- utföra arbete
- följa ordningsregler
- följa arbetsmiljöregler och använda skyddsanordningar
- samarbeta
- vara lojal
Kravet på att samarbeta och vara lojal gäller även arbetsgivaren och din chef gentemot dig, dina arbetskamrater och övriga anställda.
Gemensamma rättigheter och skyldigheter
Du, din arbetsgivare och din chef har ytterligare rättigheter och skyldigheter. Det gäller bland annat olika ledigheter som semester, föräldraskap och studier. Du har rätt att vara ledig när en nära anhörig är sjuk eller avlider. Det finns även rättigheter och skyldigheter i samband med sjukledighet och din pension.
Läs mer:
Avtal och lagar
Kontakt
Har du frågor som rör din anställning? Kontakta HR-enheten:
Christina Räng, HR-specialist 040-27 90 23
Katarina Sander, HR-specialist 040-27 94 59