Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    Kyrkokansliet

    Kyrkokansliets trivselregler

    Trivselreglerna ska bidra till en god och säker arbetsmiljö. Använd dem tillsammans med ditt sunda förnuft och visa alltid hänsyn mot dina kollegor.

    Trivselreglerna gäller både dig som arbetar på kyrkokansliet och dina besökare.

    Arbetsplatsen och det personliga utrymmet

    • Clean desk gäller för alla flexytor, såväl i hemzonen som i de delade zonerna. Clean desk innebär att vi plockar undan efter oss när vi lämnar platsen (undantaget om vi är borta max 2 timmar för till exempel lunch, möte eller annan aktivitet).
    • Vi som har ett personligt rum plockar undan så någon annan på avdelningen kan nyttja vårt rum när vi är borta en heldag eller längre. Vi markerar att arbetsplatsen är tillgänglig för andra genom att plocka bort all personlig utrustning från skrivbordet, som till exempel egen dator och arbetsmaterial.
    • Det är alltid okej att vi hämtar och lämnar material från vårt personliga skåp oavsett om någon annan sitter i rummet där skåpet står.

    Ljud och volym

    • Den aktiva ytan på plan 3 i khus använder vi för kreativt arbete, diskussioner och gruppsamtal. Här accepterar vi en högre ljudnivå än på övriga ytor.
    • På fokusytan på plan 5 i khus låter vi varandra arbeta ostörda. Vi har telefonen avstängd eller på tyst läge och lämnar ytan om vi behöver prata i telefonen.
    • I övriga öppna kontorslandskap håller vi en låg samtalston, även när vi pratar i telefon, och går åt sidan om vi behöver prata en längre stund.
    • Vilken yta vi än befinner oss på har vi i möjligaste mån ljudet avstängt på datorn eller använder hörlurar med hänsyn till våra kollegor och vi ställer in en låg signal på telefonen.

    Kläder och förvaring​

    • Ytterkläder hänger vi på anvisade platser. För khus gäller i första hand plan 1 eller i befintliga klädskåp. Träningskläder och skor förvarar vi på samma sätt.
    • Övriga personliga saker förvarar vi i vårt personliga skåp eller i ett låsbart skåp på plan 1 i khus.
    • Vi som har egen ergonomisk datorutrustning bär med oss den och förvarar den i vårt personliga skåp.

    Mat och dryck​

    • ​Dryck och kaffe är okej i alla rum och zoner och självklart tar vi med oss koppar och glas och diskar dem i köket.
    • Smörgås eller fikabröd äter vi framförallt vid fikabord eller i matsalen.
    • Mat, oavsett varm eller kall, äter vi vid matplatserna, då dessa är utrustade för mathantering. Matplatsen i khus är matsalen och loungen på plan 1. I Stallet och Historicum ligger matplatserna bredvid köken.

    Säkerhet​

    • Vi bär vårt passerkort väl synligt och släpper bara in personer i fastigheterna med passerkort eller som vi är säkra på att de jobbar här.
    • Vi öppnar inte fönster i våra lokaler med hänsyn till kollegor med allergi men också med hänsyn till säkerhet och ventilation.

    Trivselreglerna är framtagna av personal- och kommunikationsavdelningen. De följs upp och utvärderas löpande.

    Läs mer om Svenska kyrkans användarregler för utvecklad digital arbetsplats

    Redaktör
    Maria Söderlind, Kommunikationsavdelningen
    Innehållsansvarig
    Gunilla Tegnelöv, Kyrkokansliet
    Uppdaterad
    2021-03-03
    X
    Dokumentid: 1465924- Webid: 21451 - Unitid: 2147483538