Din sökning gav 0 träffar

    Ett fel uppstod.
    Dölj bild

    IT-system

    Lösenordsdosa i mobilen

    Mobilpass

    Mobilpass

    Mobilpass är ett alternativ till den klassiska lösenordsdosan. Med en applikation installerad i din smartphone kan du använda telefonen för att generera koder som du använder för att koppla upp dig till VPN-klient eller GIP-skrivbord.

    Din kontaktperson IT beställer Mobilpass via Beställningsportalen, BAS. Kostnaden är 39 kr (ex moms) per användare och månad. 

    Följ nedanstående steg för att aktivera lösenordsdosan i din mobiltelefon. Observera att det kan se något annorlunda ut beroende på vilken telefonmodell du har. Längst ner på sidan finns en utförlig guide för nedladdning.

    När du beställt tjänsten Mobilpass får du ett e-postmeddelande som innehåller en länk för aktivering. 

    Aktiveringen sker i tre steg:

    1. Först får du ladda hem appen SafeNet MobilePASS+. Den finns både för Android, iPhone och Windows-telefoner. 

    2: När appen väl är installerad så klickar du på länken i meddelandet igen (från din telefon!). Lite längre ned i texten finns en länk till "Aktivera Konto".

    3: Då skall applikationen öppnas, och du får välja din pinkod. Observera att Kanslistöd inte kan se vilken pinkod du valt, och tappar du bort koden måste ditt mobila ID registreras om från början. 

    Tips! Namnge din "token" till samma som dos-ID:t. Ex: sk95000. 

    Inloggning i VPN-klient: 
    Användarnamn: SK95000
    Lösenord: Koden som visas i mobilen

    Inloggning mot GIP-skrivbord: 
    Usernamn: SK95000
    Password: Ditt lösenord i GIP
    Passcode: Koden som visas i mobilen. 

    Vanliga frågor och svar

    Fråga: Vad är det för skillnad på Mobilpass och Mobilpass-GIP
    Svar: Mobilpass-GIP kopplas ihop till ett GIP-konto och gör att du kan logga in direkt på ditt GIP-skrivbord, likaväl som att använda den för den vanliga VPN-klienten. 
    Enbart Mobilpass ger dig bara åtkomst till VPN. Kostnaden är densamma, och du kan i senare skede koppla ihop ditt mobilpass med GIP-kontot. 

    Fråga: Kan jag använda mitt mobilpass på fler enheter?
    Svar: Nej, mobilpasset kan bara användas på en telefon (eller läsplatta). För att få applikationen till flera enheter måste du ha fler abonnemang, och enbart ett av dem kan vara kopplat till ditt GIP-konto. 

    Fråga: Vad gör jag med min gamla lösenordsdosa?
    Svar: Om du inte längre har behov av den skickar du in den till Kanslistöd, 751 70 Uppsala och meddelar varifrån den skickas, och att den ska sägas upp. Eller så kan du föra över den till en kollega, då räcker det bra att ni skickar ett e-postmeddelande till kanslistod@svenskakyrkan.se och informerar om vilken dosa (serienummer) som skall tillhöra vilken användare. 

    Fråga: Jag har fått en ny telefon/behöver installera om appen/har glömt min pin-kod
    Svar: Om du behöver installera om appen eller har glömt din pinkod hör du av dig till Kanslistöd och ber dem skicka dig en ny aktiveringskod. Denna kommer per e-post inom några minuter. Följ sedan instruktionerna som vid en helt ny aktivering. Längst ner på denna sida finns installationsguider att ladda ner. 

    Du kan också beställa en ny aktiveringskod via Kanslistöds Serviceportal https://kanslistod.svenskakyrkan.se/

    Fråga: Jag får en fråga om QR-kod när jag ska installera mobilpasset.
    Svar: Välj 'No QR-code'

    Redaktör och innehållsansvarig
    khus\svkled, IT-system
    Uppdaterad
    2020-08-07
    X
    Dokumentid: 1230137- Webid: 21703 - Unitid: 2147483523